نینی مایند

ساخت وبلاگ

هموفیلی در اثر یک جهش یا تغییر در یکی از ژن‌ها ایجاد می‌شود. این جهش می‌تواند مانع از عملکرد صحیح پروتئین لخته کننده شود و یا به طور کلی از بین برود. افراد مبتلا به هموفیلی شدید، دچار خونریزی‌هایی می‌شوند که زندگی آن ها را تهدید می‌کند. این افراد ممکن است تا آخر عمر به درمان پزشکی نیاز داشته باشند.

شاید هموفیلی درمان صد درصدی نداشته باشد، اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای مدیریت تأثیر این بیماری بر کیفیت زندگی‌تان انجام دهید. اما قبل از هر کاری باید با این بیماری، علائم و عوارض آن آشنا شوید. در ادامه مقاله علائم، انواع و درمان هموفیلی را توضیح داده‌ایم.

منبع: هموفیلی چیست | انواع و درمان بیماری هموفیلی

بیماری هموفیلی چیست

هموفیلی یک اختلال خونی نادر و ژنتیکی است. زمانی رخ می‌دهد که افراد مقدار طبیعی فاکتورهای انعقادی خون را نداشته باشند (فاکتورهای انعقادی به لخته شدن خون کمک می‌کنند). بنابراین زمانی که خون لخته نمی‌شود، افزایش خطر خونریزی و کبودی مکرر بالا می‌رود.

این اختلال معمولا نوزادان پسر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به ندرت در نوزادان دختر اتفاق می‌افتد. انواع مختلفی از این اختلال وجود دارد. ممکن است شدید، متوسط یا خفیف بر اساس میزان فاکتور لخته شدن خون شما باشد.

انواع هموفیلی

نوع A: شایع‌ترین نوع هموفیلی است. زمانی اتفاق می‌افتد که سطح فاکتور انعقادی 8 پایین باشد. تخمین زده شده که از هر صد هزار نفر، ده نفر به هموفیلی نوع A مبتلا می‌شوند. افراد مبتلا به این نوع هموفیلی، اغلب خونریزی های خود به خودی و بدون دلیل مشخص دارند.

نوع B: زمانی رخ می‌دهد که فاکتور انعقادی 9 پایین باشد. این نوع هموفیلی موجب می شود برای مدت طولانی خونریزی داشته باشید.

نوع C: به عنوان کمبود فاکتور انعقادی 11 شناخته می‌شود. این هموفیلی بسیار نادر است. کسانی که به این نوع هموفیلی مبتلا هستند ممکن است خونریزی غیرمعمول داشته باشند، اما فقط پس از جراحی یا جراحات بزرگ.

علائم هموفیلی

علائم هموفیلی بسته به سطح فاکتورهای انعقادی شما متفاوت است. اگر سطح فاکتور انعقادی به میزان خفیفی کاهش پیدا کند، ممکن است فقط پس از جراحی یا تروما خونریزی کنید. اما اگر این میزان شدید باشد، بدون هیچ دلیلی امکان خونریزی وجود دارد.

برای مثال، یک برآمدگی ساده روی سر می تواند برای افرادی که مبتلا به هموفیلی شدید هستند، موجب خونریزی مغز شود. این وضعیت به ندرت اتفاق میفتد اما یکی از جدی ترین عوارضی ممکن است.

علائم خونریزی بدون دلیل مشخص عبارتند از:

  • خونریزی غیر قابل توضیح و بیش از حد نرمال پس از بریدگی ها، جراحات و کارهای دندانپزشکی
  • خونریزی غیر معمول پس از واکسیناسیون
  • خون در ادرار یا مدفوع
  • خونریزی بینی بدون علت شناخته شده

نشانه های هموفیلی عبارتند از:

  • سردرد طولانی و دردناک
  • استفراغ مکرر
  • خواب آلودگی یا بی حالی
  • دوربینی
  • ضعف، تشنج
  • کبودی های بزرگ و عمیق
  • درد، تورم یا گرفتگی در مفاصل

علائم هموفیلی در نوزادان و کودکان

برخی از نوزادان در بدو تولد به دلیل خونریزی بیش از حد معمول پس از ختنه، بیماری شان تشخیص داده می شود. در موارد دیگر، کودکان چند ماه بعد علائم خود را نشان می دهند. علائم رایج در کودکان به شرح زیر است.

1️⃣ ( خونریزی): نوزادان و کودکان ممکن است پس از صدمات جزئی، مانند ضربه زدن دهان خود به اسباب بازی از دهان خونریزی داشته باشند.

2️⃣ (توده های متورم روی سر): نوزادان و کودکانی که مبتلا به این بیماری هستند و سر خود را به جایی می زنند، اغلب تورم مشخصی روی سرشان ایجاد می شود.

3️⃣ (گیجی، تحریک پذیری یا امتناع از خزیدن و راه رفتن): این علائم ممکن است در صورتی رخ دهد که آن ها خونریزی داخلی در مفصل و ماهیچه داشته باشند.

4️⃣ (هماتوم): هماتوم توده ای از خون انباشته شده است که زیر پوست نوزادان جمع می شود. این اتفاق ممکن است پس از تزریقات رخ دهد.

علت ابتلا به هموفیلی چیست؟

فاکتورهای انعقادی، پروتئین هایی در خون هستند که با سلول هایی به نام پلاکت کار می کنند تا لخته ایجاد کنند و خونریزی را بند بیاورند. هموفیلی زمانی اتفاق می افتد که یک فاکتور لخته کننده وجود نداشته باشد یا سطح فاکتور انعقادی پایین باشد.

این بیماری معمولا ارثی است، یعنی فرد با این اختلال (مادر زادی) متولد می شود. در رایج ترین نوع هموفیلی، ژن معیوب روی کروموزوم X قرار دارد. (هر فردی دو کروموزوم جنسی دارد که از هر والد به ارث برده است. یعنی زنان یک کروموزوم X را از مادر و یک کروموزوم X را از پدر به ارث می برند. مردان یک کروموزوم X را از مادر و یک کروموزوم Y را از پدر به ارث می برند). این بدان معنا است که هموفیلی تقریبا همیشه در پسران اتفاق می افتد و از طریق یکی از ژن های مادر، از مادر به پسر منتقل می شود.

عوارض بیماری هموفیلی

  • خونریزی داخلی عمیق: به طور عمیق در عضله رخ می دهد و می تواند موجب تورم اندام شود. تورم ممکن است به اعصاب فشار وارد کند و منجر به بی حسی یا درد شود.
  • خونریزی در گلو یا گردن: بر توانایی تنفس فرد تأثیر مخربی دارد.
  • آسیب به مفاصل: خونریزی داخلی به مفاصل فشار وارد می کند و موجب درد شدید خواهد شد. اگر خونریزی داخلی مکرر اتفاق بیفتد و درمان نشود، در نهایت موجب آرتریت یا درد مفاصل می‌شود.
  • خونریزی در سر و گاهی اوقات در مغز که می‌تواند باعث مشکلات طولانی مدت مانند تشنج و فلج شود. اگر خونریزی مغزی متوقف نشود، احتمال مرگ بسیار زیاد می باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری های مادرزادی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

باتوجه به علائم گفته شده در متن مقاله، اگر شما یا نوزادتان به این علائم مشکوک هستید یا یک فرد مبتلا به این بیماری در خانواده دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

آیا امکان پیشگیری از هموفیلی وجود دارد؟

خیر. اما اگر شما خودتان هموفیلی دارید و از این موضوع مطلع هستید قبل از بارداری پزشک شما آزمایش ژنتیک را توصیه می کند تا درصد اینکه این بیماری را به فرزندتان منتقل می کنید یا خیر مشخص شود.

علائم هموفیلی چه چیزهایی است؟

مهم ترین و رایج ترین علائم این بیماری، خونریزی و کبودی غیر معمول و زیاد است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: هموفیلی چیست | انواع و درمان بیماری هموفیلی

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : هموفیلی چیست , انواع و درمان بیماری هموفیلی, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 93 تاريخ : يکشنبه 6 فروردين 1402 ساعت: 15:34

ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال کدام ورزش‌ها می‌باشند؟ ورزش کردن از اقدامات موثر برای درمان کودکان بیش فعال است و در واقع یک امر ضروری برای آن‌ها می‌باشد. کودکان بیش فعال با ورزش کردن، می‌توانند انرژی خود را تخلیه کنند و بر روی حرکات‌شان کنترل بیشتری داشته باشند. همینطور ورزش کردن سبب کاهش استرس و افزایش انگیزه در آن‌ها می‌شود. برای کودکان بیش فعال در جهت تعدیل انتقال دهنده‌های عصبی، استفاده از داروهای محرک همچون ریتالین تجویز می‌شود اما لازم است بدانید که ورزش کردن به راحتی می‌تواند جایگزین درمان دارویی باشد. در ادامه قصد داریم به ورزش‌های مناسب برای کودکان بیش فعال بپردازیم.

منبع: ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال

فواید ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، ورزش کردن در کودکان بیش فعال اثراتی مشابه با درمان دارویی دارد که در ادامه آن‌ها را آورده‌ایم. قبل از آگاهی از ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال حتما درباره فواید آن بخوانید.

  • ورزش کردن سبب افزایش جریان خون در مغز می‌شود و در نتیجه استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.
  • ورزش منظم در کودکان بیش فعال سبب رشد مغز می‌گردد.
  • ترشح انتقال دهنده‌های عصبی در مغز، سبب افزایش تمرکز در کودکان می‌شود؛ ورزش کردن باعث ترشح یکی از این انتقال دهنده‌های عصبی با نام دوپامین می‌گردد.
  • کودکان بیش فعال دارای انرژی زیادی هستند که می‌توانند بخشی از آن را از طریق ورزش کردن تخلیه کنند.
  • ورزش کردن سبب تقویت عروق خونی در کودکان بیش فعال می‌شود و آن‌ها راحت‌تر می‌توانند فرآیند تمرکز و تقکر را انجام دهند.
  • کودکان بیش فعال می‌توانند به واسطه ورزش کردن شادی و نشاط بیشتری را تجربه کنند و همینطور در جهت سلامتی جسمانی خود قدم بردارند.

همینطور لازم است اشاره کنیم که ورزش کردن سبب افزایش اثربخشی داروهای بیش فعالی نیز می‌گردد. با آگاهی از ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال روند بهبودی آن ها را سرعت ببخشید.

ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال

ورزش‌های متنوعی وجود دارد که کودکان بیش فعال می‌توانند به آن بپردازند؛ اما برخی از ورزش‌ها برای کودکان بیش فعال مناسب‌تر است. در ادامه به رایج ترین ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال اشاره کرده‌ایم.

1️⃣ فوتبال

اغلب کودکان به ورزش فوتبال علاقه‌مند هستند که بازی کردن آن می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف، تقویت کارکرد قلب و عروق و … شود. خوشبختانه فوتبال از جمله ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال است.

جالب است بدانید افرادی که روزانه فوتبال بازی می‌کنند، افرادی شاد و پرانرژی هستند. این ورزش از بالا رفتن فشار و قند خون نیز جلوگیری می‌کند و سبب حفظ سلامت جسمانی بدن می‌گردد.

2️⃣ شنا از ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال

شنا کردن از دیگر ورزش‌های مناسب برای کودکان بیش فعال است. شنا کردن سبب تقویت اندام‌ها و همینطور عضلات بدن می‌شود و در جهت حفظ استخوان بندی کودکان موثر است.

همینطور شنا کردن سبب بهبود تنفس، افزایش حجم ریه‌ها، منظم کردن الگوی خواب، افزایش اعتماد به نفس، تقویت حس استقلال و … نیز می‌شود.

لازم است اشاره کنیم محققان بر این عقیده هستند که ورزش شنا علائم بیش فعالی را نیز در کودکان مبتلا به این اختلال کاهش می‌دهد. اگر فرزند شما از شنا کردن و آب می‌ترسد، سعی کنید با دریافت مشاوره روانشناسی و استفاده از راهکارهای موثر همچون غلبه بر ترس با آب تنی در زیر دوش به او کمک کنید تا بر ترس خود غلبه کند.

3️⃣ جودو

جودو سبب افزایش آمادگی جسمانی فرد می‌گردد و افزایش انعطاف پذیری و قدرت بدنی را به دنبال دارد. همینطور مقاومت دستگاه قلبی و عروقی در کودکانی که ورزش جودو انجام می‌دهند، افزایش پیدا می‌کند. بنابراین جودو جزو ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال است.

انجام ورزش جودو به صورت منظم و روزانه، سبب افزایش قدرت تمرکز و حافطه در کودکان بیش فعال می‌گردد و در واقع آن‌ها می‌توانند راحت‌تر از گذشته فعالیت‌های روازنه خود را انجام دهند. از دیگر مزیت‌های ورزش جودو این است که به ورزشکاران آموزش داده می‌شود تا به واسطه تمرین ذهنی بر فشارها و مشکلات زندگی غلبه کنند. بنابراین کودکان بیش فعال می‌توانند با انجام ورزش جودو در کودکی به درمان بیش فعالی خود کمک کنند و یاد بگیرند در بزرگسالی بهتر زندگی کنند.

4️⃣ کاراته از ورزش های مناسب کودکان برای بیش فعال

از دیگر ورزش‌های مناسب برای کودکان بیش فعال که کمک می‌کنند کنترل بیشتری بر روی کارها و انرژی خود داشته باشند، کاراته است. کودکان بیش فعال با ورزش کاراته خودکنترلی و خود تنظیمی را می‌آموزند؛ به این معنی که آن‌ها باید در ابتدای حرکت‌ها، به استاد خود تعظیم کنند و سپس برای مدتی بی‌حرکت بمانند و با تمرکز به حرکات خود ادامه دهند. همین موضوع به معنای افزایش خودتنظیمی در کودکان بیش فعال است.

در صورتی که کودکان بیش فعال به ورزش کاراته علاقه‌مند باشند و آن را ادامه دهند، شما به وضوح می‌توانید اثرات آن را بر روی کودک خود مشاهده کنید؛ چراکه کاراته ضمن اینکه به کودکان اعتماد به نفس می‌دهد، تمرکز کردن را نیز به آن‎‌ها می‌آموزد.

از سویی دیگر در ورزش کاراته فرد باید با نفر دوم به تمرین بپردازد و یاد بگیرد بدون آسیب زدن به طرف مقابل حرکات خود را اجرا کند. همین موضوع به مرور سبب می‌شود که کودکان بیش فعال پرخاشگری کمتری نسبت به گذشته داشته باشد.

5️⃣ ژیمناسیک

ورزش ژیمناستیک از جمله ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال است که با افزایش انعطاف‌پذیری و سرعت عمل در کودکان همراه می‌باشد. و آن‌ها را به انسان های چابک‌تری تبدیل می‌کند. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که ژیمناستیک در سنین کم‌تر از 9 سال سبب کوتاه ماندن قد می‌شود، چراکه به محل‌های رشد استخوانی فشار وارد کند. جالب است بدانید این ورزش در کودکان با سنین 9 سال به بعد نتیجه عکس دارد و سبب افزایش قد می‌گردد.

6️⃣ ایروبیک از ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال

تمامی ورزش‌های هوازی همچون ایروبیک، می‌تواند سبب سوزاندن انرژی‌های اضافی در کودکان بیش فعال شود و اثرات مثبتی را بر روی آن‌ها بگذارد. ایروبیک از جمله ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال است که سبب کارکرد بهتر مغز و بهبود تمرکز ذهنی در کودکان مبتلا به بیش فعالی می‌گردد.

آیا ورزش های تیمی برای کودکان بیش فعال مناسب هستند؟

از مزیت‌های ورزش‌های تیمی این است که روحیه همکاری و همدلی را در کودکان تقویت می‌کند و به تدریج سبب اجتماعی‌تر شدن آن‌ها می‌شود، اما برای کودکان بیش فعال چندان مناسب نیست.

بهترین ورزش‌ها برای کودکان بیش فعال ورزش‌هایی است که آن‌ها بتوانند طی آن تمرکز کنند. در ورزش‌های تیمی مربی نمی‌تواند بر روی یک شخص تمرکز داشته باشد، به همین دلیل برای کودکان بیش فعال چندان توصیه نمی‌شود.

لازم است پیرامون ورزش فوتبال که پیش‌تر اشاره کردیم برای کودکان بیش فعال مناسب است به این نکته اشاره کنیم که این ورزش به دلیل داشتن زمان استراحت کم و حرکت دائم بازیکنان، ضمن تیمی بودن ورزش، برای کودکان بیش فعال مناسب است.

کدام ورزش‌ها در بهبود بیش فعالی تاثیر کمی دارد؟

برخی ورزش‌ها همچون وزنه برداری، بولینگ، بیسبال و … به دلیل اینکه از ورزش‌های کم‌تحرک می‌باشند، برای کودکان بیش فعال چندان مناسب نیستند. پس ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال شامل ورزش هایی است که دارای تحرک هستند.

شما عزیزان می‌توانید برای اینکه به مسیر کودکتان جهت دهید و با انتخاب ورزش مناسب به او کمک کند تا در درمان بیش فعالی خود قدم بردارد، از مشاوره کودک نی نی مایند استفاده کنید.

ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال | چقدر باید فعالیت داشته باشند؟

برای این کودکان توصیه می‌شود که هر روز هفته به مدت حداقل یک ساعت به صورت مرتب ورزش نمایند. حتی اگر به پیاده روی علاقه دارد او را به پارک نزدیک محل تان ببرید. این گونه انرژی او تا حد زیادی تخلیه می‌شود.

سخن آخر

ما در این مقاله انواع ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال را نام بردیم. و گفتیم که بهتر است در ورزش های گروهی و یا آن هایی که تحرک کمی دارند فعالیت نورزد. ورزش های هوازی بسیار موثر هستند. اما شما باید به علاقه فرزندتان نیز توجه کنید. وادار کردن او به انجام ورزشی او را سرکش تر خواهد کرد. اگر در این باره با مشکلی مواجه شده اید حتما با شماره های درج شده جهت دریافت خدمات مشاوره کودک تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی یا حضوری از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا ورزش کردن به تنهایی می‌تواند سبب بهبودی کودکان بیش فعال شود؟

ورزش و یا بازی کردن می‌تواند به عنوان بخشی از روند درمان کودکان بیش فعال باشد؛ در کنار این موضوع نحوه برخورد والدین بسیار اهمیت دارد. بنابراین در صورتی که احساس می‌کنید در این زمینه نیازمند راهنمایی‌های بیشتری می‌باشید، می‌توانید از مشاوره تخصصی مرکز ذهن نو بهره ببرید.

کودکان بیش فعال باید روزانه چقدر ورزش کند؟

توصیه می‌شود کودکان بیش فعال روزانه و به طور منظم روزی یک ساعت ورزش کنند.

ورزش های مناسب کودکان بیش فعال کدامند؟

فوتبال ، شنا، جودو، ژیمناستیک، کاراته و…

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 95 تاريخ : يکشنبه 6 فروردين 1402 ساعت: 15:28

کودکان درونگرا رفتار و خصوصیات متفاوتی دارند که اگر والدین نتوانند رفتار مناسب با این ویژگی‌ها را درک کنند، حتما در روند تربیتی فرزندشان دچار سختی‌های زیادی خواهند شد.در اغلب موارد والدین از همان دوران طفولیت متوجه تفاوت‌های شخصیتی فرزندانشان می‌شوند، اما ممکن است متدهای یکسانی را در ارتباط با هر کدام از آن‌ها در نظر بگیرند. در حالی که هر کودکی با شخصیت منحصر به فرد خودش نیاز به رفتاری متفاوت دارد. بنابراین والدین علاوه بر حفظ تعادل و عدالت لازم است متوجه این تفاوت‌ها باشند و در هر سن متناسب با آن پاسخ دهند.

منبع: کودکان درونگرا | خصوصیات کودک درون گرا

کودکان درونگرا

بهتر است کودکان را به گل‌ها تشبیه کنیم. برخی از کودکان با توجه به تیپ شخصیتی‌ای که دارند مانند قاصدک هستند. یعنی می‌توانند با هر محیطی وفق پیدا کنند. برخی کودکان دیگر تیپ شخصیتی‌ای دارند که آن را به گل ارکیده تشبیه می‌کنیم. گل ارکیده به روی محل رشد خود حساس است. کودکان مشابه گل ارکیده معمولا از کودکان مشابه قاصدک بهتر عمل می‌کنند. این عملکرد بهتر در حیطه تحصیلی و روابط بین فردی آن‌ها نمایان می‌شود.

کودکان درونگرا برای اینکه قوای درونی خود را تجدید کنند تمایل دارند تا تنها باشند. رفتار این کودکان معمولا موجب نگرانی پدر و مادر در مورد سلامت آن‌ها می‌شود. کودکان درونگرا دیر جوش هستند، آن‌ها گروه دوستی محدودی دارند و در کودکی هم نهایتا با دو تا سه نفر همزمان بازی می‌کنند. این کودکان با خواندن و گوش دادن بهتر یاد می‌گیرند (برخلاف کودکان برونگرا که باید در فعالیت‌های کلاسی شرکت کنند تا بهتر یاد بگیرند).

تفاوت کودکان درونگرا با کودکی خجالتی

در ظاهر درونگرا بودن و خجالتی بودن شبیه به هم هستند. اما وقتی به عمق هر کدام نگاه کنیم می‌بینیم دو موضوع متفاوت هست. درونگراها از تنها بودن لذت می‌برند. آن‌ها وقتی زمان زیادی با دیگران می‌گذرانند از نظر احساسی خسته می‌شود. اما افراد خجالتی تمایلی به تنها بودن ندارند، از تنها بودن لذتی نمی‌برند اما از برقراری ارتباط با دیگران احساس وحشت می‌کنند.

به این مثال توجه کنید. فرض می‌کنیم دو کودک درون کلاس حضور دارند. یکی از آن‌ها درونگرا و دیگری خجالتی است. آن‌کودک درونگرا دوست دارد در کلاس بماند و به مطالعه کتاب بپردازد. او فکر می‌کند گذراندن وقت با دیگر بچه‌ها استرس زا است. در مقابل کودک خجالتی دوست دارد وارد جمع بشود اما چون از جمع می‌ترسد ترجیح می‌دهد در کلاس باقی بماند. کودک‌خجالتی از تنهایی‌اش ناراحت و درمانده است.

آیا درونگرایی کودک قابل درمان است؟

به بچه‌های خجالتی در جهت بیرون آمدن از دیوارهای امن‌شان می‌توان کمک کرد. اما کسی که درونگرا باشد و این ویژگی بخشی از وجودش باشد را نمی‌توان تغییر داد. درونگرایی یک بخش از وجود یک فرد و شخصیت اوست. درست مانند رنگ و و چشم که قابل تغییر نیستند، درونگرایی نیز قابل تغییر نیست و در نهاد فرد جا افتاده است.

کودکان درونگرا نسبت به اجتماع چه احساسی دارند؟

درونگراها خجالتی نیستند. در واقع بسیاری از آن‌ها توانایی اجتماعی عالی‌ای دارند. با این وجود فرد درونگرا بعد از داشتن ارتباط زیاد با دیگران احساس خستگی می‌کند. او نیاز دارد مدتی را در لاک خود باشد تا باتری احساسی‌اش شارژ بشود.

اگر در صدد تغییر کودک از درونگرایی به برونگرایی باشیم چه می‌شود؟

درست است که خجالتی بودن درمان می‌شود اما اگر تلاش کنید فرد درونگرا را به فردی برونگرا تبدیل کنید مشکلاتی در عزت نفس او به وجود می‌آورید. درونگراها می‌توانند راه‌های کنار آمدن با موقعیت‌های اجتماعی گوناگون را بیاموزند، اما برای همیشه درونگرا می‌مانند.

درمان کودکان درمانگرا

اولین چیزی که در ارتباط با کودکان درونگرا باید بدانیم این است که این ویژگی بیماری نیست که قابل درمان باشد. درونگرا بودن یک تیپ شخصیتی است که از بدو تولد در فرد شکل می‌گیرد. در نتیجه کودک درونگرای شما به کمک نیاز ندارد. اما برای اینکه خیال‌تان از صحت روانی کودک‌تان آسوده باشد می‌توانید نکاتی را رعایت کنید.

بهترین کاری که در حق فرزند خود می‌توانید بکنید این است که بدانید درونگرایی یک صفت شخصیتی عادی است. این موضوع را بپذیرید که کودک شما شخصیت اجتماعی فعالی ندارد. قرار نیست خانه شما همیشه پر از مهمان‌های رنگارنگ باشد. باید درک کنید که کودک شما دوستان نزدیک محدودی دارد. اگر این ویژگی‌های او را بپذیرید کمتر او را به انجام کاری که دوست ندارد مجبور می‌کنید.

اگر بعد از یک مهمانی جشن تولد، کودک‌تان خواست که تنها باشد از درخواست او تعجب نکنید. همچنین اگر شما از یک مهمانی به مهمانی دیگر بروید باعث می‌شود کودک تان دچار استرس شود. بزرگ کردن کودکی که این ویژگی رفتاری را دارد کمی سخت است. به خصوص برای والدینی که برون گرا باشند. اما لازم است بدانید که تنها چیزی که آنها نیاز دارند درک و عشق از سوی والدینشان است.

سخن آخر

تا به این جا متوجه شدیم که کودکان درونگرا مشکل خاصی ندارند. بلکه شخصیت آن ها به نحوی است که برخورد منحصر به فردی را می‌طلبد. البته درونگرایی شباهت زیادی با اختلالاتی مثل اوتیسم دارد. بنابراین با مشاهده نشانه ها باید به متخصص مراجعه کنید. متخصص کودک با بررسی های مختلف سلامت کودک را بررسی می‌کند. کودکان درونگرا مانند سایر گروه های سنی خود از سلامت کامل برخوردارند. اما اگر فرزندتان نیاز به آموزش ویژه داشته باشد، در طی این ارزیابی ها مشخص خواهد شد.

در صورتی که توانایی برقراری ارتباط با کودک درونگرای خود را ندارید و یا در مورد آموزش او دچار مشکل شده اید، حتما برای دریافت خدمات مشاوره کودک اقدام کنید. برای این کار کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان درونگرا می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

کودکان درونگرا را به چه کارهایی مجبور نکنیم؟

آن‌ها را به صحبت کردن، به حضور در اجتماع، به گفتن مسائل شخصی، به داشتن یک برنامه فشرده و غیره مجبور نکنید. بدانید که این ویژگی آن‌ها یک تیپ شخصیتی عادی است و بیماری نیست که جای نگرانی داشته باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: کودکان درونگرا | خصوصیات کودک درون گرا

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : کودکان درونگرا , خصوصیات کودک درون گرا, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 94 تاريخ : شنبه 5 فروردين 1402 ساعت: 2:56

تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری دارای پیامدهای منفی زیادی است و می‌تواند خطراتی را برای سلامتی نوزاد در ابتدای تولد به دنبال داشته باشد. دود سیگار مواد شیمیایی خطرناکی همچون مونوکسید کربن، نیکوتین، قطران و چهارهزار مواد شیمیایی مضر دیگر تولید می‌شوند. که سبب به خطر افتادن سلامتی مادر و جنین می‌گردند.

به طور کلی مادران باردار برای اینکه بتوانند نوزاد سالمی را به دنیا آورند، باید مراقبت‌های قبل از بارداری داشته باشند که یکی از آن‌ها ترک سیگار و یا هرگونه مواد مخدر دیگر است. در صورتی که مادر باردار سیگار را ترک نکند در طی دوران حاملگی، سلامتی خود و فرزندش را به خطر می‌اندازد. درادامه به تاثیرات منفی سیگار و خطرات تهدید کننده آن می‌پردازیم.

منبع: تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری

تاثیر سیگار بر جنین | بارداری در خانم های سیگاری

خانم‌هایی که سیگاری هستند باید قبل از اقدام به بارداری، استعمال هر گونه دخانیات را کنار بگذارند و یا حداقل از تاثیر سیگار بر جنین شان اطلاعات کافی کسب کنند. چرا که ممکن است مصرف سیگار خود مانعی برای بارداری باشد. به طور کلی میزان ناباروری در افراد سیگاری دو برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است. تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری باعث سقط جنین خواهد شد.

مصرف تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری مخصوصا سه ماه اول برداری، جنین را به طور جدی به خطر می‌اندازد. و قبل از بارداری، ترک سیگار الویت دارد. لازم است بدانید حتی قرار گیری در معرض دود سیگار به اندازه اعتیاد به سیگار در بارداری خطرناک است و برای جنین مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. از سویی دیگر دود سیگار از عوامل سرطان‌زا در انسان شناخته می‌شود.

تاثیرات منفی سیگار بر جنین در دوران بارداری

همانطور که اشاره کردیم تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری، دارای تاثیرات منفی بر روی مادر و جنین می‌باشد. در ادامه قصد داریم به تاثیرات منفی سیگار بر جنین در دوران بارداری بپردازیم.

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 94 تاريخ : شنبه 5 فروردين 1402 ساعت: 2:51

چهار دست و پا رفتن کودک یکی از شیرین ترین دوره های رشدی کودکان است که باعث تقویت مهارت‌های لازم در زندگی او می‌شود. این مرحله بعد از خزیدن و با فاصله زمانی تنگاتنگی رخ می‌دهد. به طور کلی زمان مناسب برای چهار دست و پا رفتن کودک 6 تا 12 ماهگی است.این عمل باعث تقویت مهارت های مورد نیاز کودک حتی در بزرگسالی می‌شود. گاهی برخی کودکان هرگز چهار دست و پا نمی‌روند، ایرادی ندارد اما بهتر است برای تقویت عضلات و کسب مهارت های لازم زندگی، این مرحله طی شود.

منبع: چهار دست و پا رفتن کودک

چهار دست و پا رفتن کودک

چهار دست و پا رفتن کودک اولین حرکتی است که کودک بدون کمک از دیگران جهت حرکت انجام می‌دهد. در ابتدایی ترین حالت چهار دست و پا رفتن، کودک با دست و زانوهایش شروع به حرکت می‌کند. سپس با حرکت زانوهایش به جلو و عقب حرکت می‌کند. این حرکت باعث تقویت عضلات جهت راه رفتن خواهد شد.

چهار دست و پا رفتن کودک نقطه ای عطف در مراحل رشدی کودکان است. حتی برخی از کودکان بدون چهار دست و پا رفتن شروع به راه رفتن می‌کنند. این مرحله از سن 6 ماهگی تا 12 ماهگی اتفاق می‌افتد.

زمان چهار دست و پا رفتن کودک

زمان چهار دست و پا رفتن کودک معمولا از 6 تا 12 ماهگی است. اما برخی کودکان در این دوران از روشی دیگر برای جا به جایی انتخاب می‌کنند. برای مثال به صورت کشیدن باسن روی زمین با استفاده از دست در پشت و پا در جلو حرکت می‌کنند. گاهی خزیدن روی شکم نیز باعث غلت خوردن روی زمین خواهد شد. در این دوران نگران نحوه حرکت کودک نباشید، زیرا کودکان به هر شیوه ای که علاقه داشته باشند حرکت را آغار می‌کنند.

چهار دست و پا رفتن کودک حتی در برخی به هیچ شیوه ای مشاهده نمی‌شود و فقط به صورت ایستادن رخ خواهد داد. ابتدا با بالا کشیدن خود، ایستادن، تکیه بر وسایل خانه و در نهایت راه رفتن اتفاق می‌افتد. بعضی از آن ها هم برای راه‌رفتن عجله ای ندارند و ممکن است زمان بیشتری به شیوه چهار دست و پا حرکت کنند.

تاخیر در چهار دست و پا رفتن کودک

اگر تا 9 ماهگی چهار دست و پا رفتن کودک اتفاق نیفتاد بهتر است تا با پزشک و متخصص در ارتباط باشید. زمانی که کودک علاقه ای به حرکت در جهت هیچ کدام از شیوه های خزیدن پیدا نکرد به مرور تضعیف عضلات دست و پا رخ می‌دهد.

پس حتما این موضوع را با متخصصین در میان بگذارید. البته به یاد داشته باشید که نوزادان زودرس چند ماه بعد از همسالان خود به این نقاط عطف دست پیدا خواهند کرد.

اهمیت چهار دست و پا رفتن کودک

چهار دست و پا رفتن کودک باعث کسب تجربه خوب در دوران کودکی می‌شود. این روش به پرورش عملکرد و توانایی های کودک کمک می‌کند. این عمل اولین و البته طولانی ترین دوره زمانی است که کودک از طریق دستان وزن خودش را تحمل می‌کند. در نهایت این عمل باعث ایجاد قدرت و ثبات در شانه های کودک می‌شود. در ادامه در رابطه با اهمیت چهار دست و پا رفتن کودک اشاره کرده ایم.

  • لباس پوشیدن
  • دست خط آینده
  • بازی با اسباب بازی
  • رنگ آمیزی
  • تغذیه خود
  • پرورش و تقویت تعادل
  • تقویت سیستم حسی
  • تقویت شناخت
  • کسب مهارت حل مساله
  • کسب مهارت هماهنگی
  • فراهم شدن امکان جستجو
  • آگاهی بدن در محیط
  • آموزش نحوه حرکت
  • کمک به هماهنگی سمت چپ و راست بدن
  • درک عمیق کودک
  • حرکت خطی راست و چپ چشم کودک
  • کمک به حرکت روی فرش، چمن، چوب و خاک

فواید چهار دست و پا رفتن کودک

چهار دست و پا رفتن کودک فواید بسیاری دارد و البته که باعث تقویت همه جانبه کودکان می‌شود. 6 تاثیر مهم در رشد کودک وجود دارد که در ادامه توضیح داده‌ایم.

1. درک فضا

اولین فایده چهار دست و پا رفتن کودک کمک به درک فضا است. این حرکت باعث درک فیزیکی و جهت گیری در فضاهای فیزیکی می‌شود. درک فضا به کودک کمک می‌کند تا روش صحیح حرکت در مسیر را آموزش ببیند. و برای رسیدن به مقصد مسیر مناسب تری را انتخاب کند. درک فضا در طول زندگی در جهت مراقبت، جهت یابی و حل مسائل حائز اهمیت است.

2. دید دو چشمی

دومین فایده چهار دست و پا رفتن کودک، دید دو چشمی است. این فایده به کودک کمک می‌کند تا برای تشخیص وسایل مورد علاقه اش کوشا باشد. مثلا اینکه عروسکش دور است یا نزدیک. این توانایی در جهت آموزش چشمان نوزاد هنگام حرکت و دست‌یابی به وسایل است. در طول زندگی از دید دو چشمی برای محاسبه فواصل و درک موقعیت ها استفاده می‌کنیم.

3. رشد فیزیکی

یکی از فواید چهار دست و پا رفتن کودک، رشد فیزیکی است. کودکان در جهت این حرکت مهارت های زیر را آموزش می‌بینند.

  1. مهارت های حرکتی ظریف: تقویت عضلات کوچک مانند دست ها و انگشتان شامل این مهارت می‌شود. این مهارت جهت تقویت موارد روبرو است. گرفتن اشیاء، نوشتن، بستن دکمه و حرکت دهان
  2. مهارت های حرکتی فاحش: این مهارت از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث افزایش قدرت بدنی کودک می‌شود. تا کودک بتواند به کمک بازوها، پاها و کل بدن راه برود و بپرد.
  3. هماهنگی دست و چشم: استفاده از دست و چشم به طور هماهنگ به مهارت های نوشتن، ضربه به توپ و … کمک می‌کند.
  4. تعادل: تعادل نیاز فیزیکی است که از کودکی تا بزرگسالی الزامی است. در نهایت باعث افزایش اعتماد به نفس و توانایی راه رفتن در کودک می‌شود.

4.اعتماد به نفس

چهار دست و پا رفتن کودک باعث افزایش اعتماد به نفس او می‌شود. در این جهت او قدرت تصمیم گیری پیدا می‌کند. زمانی که کودک آغاز به چهار دست و پا رفتن می‌کند، کارهای فیزیکی جدید انجام می‌دهد و با توانایی ها، شکست ها و استعدادهای خود آشنا می‌شود. حتی کشف محیط اطراف برای کودک هیجان انگیز است و باعث کسب تجربه برای او می‌شود.

5. هماهنگی

چهار دست و پا رفتن کودک باعث هماهنگی دو نیمکره چپ و راست مغز می‌شود. مغز مرکز شنوایی، بویایی، حرکت و تمامی مهارت های مورد نیاز افراد است. هرچه کودک زمان بیشتری را به چهار دست و پا بپردازد، بیشتر هماهنگی اتفاق می‌افتد. تمامی این مهارت ها باید رخ دهد تا کودک به درجه هماهنگی برسد.

6. قدرت بدنی

قدرت بدنی در دسته فواید چهار دست و پا رفتن کودک قرار دارد. این قدرت باعث افزایش رشد و استقلال در کودک می‌‎شود. قدرت بدنی کودک افزایش می‌یابد و کمک به راه رفتن او می‌کند. هرچه کودک بیشتر چهار دست و پا برود، عضلات محکم تر و بهتری برای راه رفتن پیدا می‌کند.

آموزش چهار دست و پا رفتن کودک

اکنون که از اهمیت بالای چهار دست و پا رفتن کودک مطلع شده اید. امیدواریم در جهت آموزش این عمل تلاش می‌کنید. کودکان با استفاده از برخی آموزش ها و مهارت ها شروع به چهار دست و پا رفتن می‌کنند. پس سعی کنید با استفاده از آموزش های زیر، قبل از راه رفتن کودک را به چهار دست و پا رفتن تشویق کنید.

1. قرار دادن نوزاد روی شکم

اولین مرحله برای چهار دست و پا رفتن کودک، قرار گیری روی شکم است. این روش فرصتی مناسب جهت این عمل است. این وضعیت به کودک کمک خواهد کرد تا به صورت عقب و جلو حرکت کند و احساس بهتری نسبت به چهار دست و پا رفتن داشته باشد. این حرکت فرصت مناسبی را در جهت موارد زیر به کودک می‌دهد.

  • کشیدن بدن
  • بازی با اسباب بازی
  • کشف محیط اطراف
  • بالا و پایین کردن سر
  • تقویت عضلات سر و گردن

2. ایجاد مانع در خانه

برای حرکت و آموزش چهار دست و پا رفتن کودک، در خانه موانع ایجاد کنید. با کمک عروسک و بالشت های نرم در مسیر حرکت نوزاد مانع ایجاد کنید. با بازی و همراهی کودک او را به سوی حرکت از موانع تشویق کنید.

3. اسباب بازی

یکی از روش های تشویق و آموزش چهار دست و پا رفتن کودک، استفاده از اسباب بازی است. اسباب بازی ها محرک زیبا و تشویقی در جهت این عمل در بازار موجود هست. برای مثال عروسکی را به سمت کودک بگیرید که علاقه دارد و برای دستیابی به آن تلاش برای حرکت می‌کند.

کلام آخر

چهار دست و پا رفتن کودک مرحله‌ای از رشد است که فواید بسیاری را به همراه دارد. این عمل باعث کسب مهارت های لازم در جهت زندگی بهتر، دید دو چشمی، تقویت بدن، هماهنگی و اعتماد به نفس می‌شود. بهتر است به کودک آموزش دهید تا در طول زندگی با مشکلات از این قبیل روبرو نشود.

برای آموزش از مشاورین و روانشناسان کودک کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری به شما عزیزان خدمات روانشناختی ارائه می‌دهد. کافی است با شماره های درج شده تماس گرفته و از خدمات این مجموعه استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه چهار دست و پا رفتن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: چهار دست و پا رفتن کودک

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : چهار دست و پا رفتن کودک, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 123 تاريخ : سه شنبه 1 فروردين 1402 ساعت: 10:33

چهار دست و پا رفتن کودک یکی از شیرین ترین دوره های رشدی کودکان است که باعث تقویت مهارت‌های لازم در زندگی او می‌شود. این مرحله بعد از خزیدن و با فاصله زمانی تنگاتنگی رخ می‌دهد. به طور کلی زمان مناسب برای چهار دست و پا رفتن کودک 6 تا 12 ماهگی است.این عمل باعث تقویت مهارت های مورد نیاز کودک حتی در بزرگسالی می‌شود. گاهی برخی کودکان هرگز چهار دست و پا نمی‌روند، ایرادی ندارد اما بهتر است برای تقویت عضلات و کسب مهارت های لازم زندگی، این مرحله طی شود.

منبع: چهار دست و پا رفتن کودک

چهار دست و پا رفتن کودک

چهار دست و پا رفتن کودک اولین حرکتی است که کودک بدون کمک از دیگران جهت حرکت انجام می‌دهد. در ابتدایی ترین حالت چهار دست و پا رفتن، کودک با دست و زانوهایش شروع به حرکت می‌کند. سپس با حرکت زانوهایش به جلو و عقب حرکت می‌کند. این حرکت باعث تقویت عضلات جهت راه رفتن خواهد شد.

چهار دست و پا رفتن کودک نقطه ای عطف در مراحل رشدی کودکان است. حتی برخی از کودکان بدون چهار دست و پا رفتن شروع به راه رفتن می‌کنند. این مرحله از سن 6 ماهگی تا 12 ماهگی اتفاق می‌افتد.

زمان چهار دست و پا رفتن کودک

زمان چهار دست و پا رفتن کودک معمولا از 6 تا 12 ماهگی است. اما برخی کودکان در این دوران از روشی دیگر برای جا به جایی انتخاب می‌کنند. برای مثال به صورت کشیدن باسن روی زمین با استفاده از دست در پشت و پا در جلو حرکت می‌کنند. گاهی خزیدن روی شکم نیز باعث غلت خوردن روی زمین خواهد شد. در این دوران نگران نحوه حرکت کودک نباشید، زیرا کودکان به هر شیوه ای که علاقه داشته باشند حرکت را آغار می‌کنند.

چهار دست و پا رفتن کودک حتی در برخی به هیچ شیوه ای مشاهده نمی‌شود و فقط به صورت ایستادن رخ خواهد داد. ابتدا با بالا کشیدن خود، ایستادن، تکیه بر وسایل خانه و در نهایت راه رفتن اتفاق می‌افتد. بعضی از آن ها هم برای راه‌رفتن عجله ای ندارند و ممکن است زمان بیشتری به شیوه چهار دست و پا حرکت کنند.

تاخیر در چهار دست و پا رفتن کودک

اگر تا 9 ماهگی چهار دست و پا رفتن کودک اتفاق نیفتاد بهتر است تا با پزشک و متخصص در ارتباط باشید. زمانی که کودک علاقه ای به حرکت در جهت هیچ کدام از شیوه های خزیدن پیدا نکرد به مرور تضعیف عضلات دست و پا رخ می‌دهد.

پس حتما این موضوع را با متخصصین در میان بگذارید. البته به یاد داشته باشید که نوزادان زودرس چند ماه بعد از همسالان خود به این نقاط عطف دست پیدا خواهند کرد.

اهمیت چهار دست و پا رفتن کودک

چهار دست و پا رفتن کودک باعث کسب تجربه خوب در دوران کودکی می‌شود. این روش به پرورش عملکرد و توانایی های کودک کمک می‌کند. این عمل اولین و البته طولانی ترین دوره زمانی است که کودک از طریق دستان وزن خودش را تحمل می‌کند. در نهایت این عمل باعث ایجاد قدرت و ثبات در شانه های کودک می‌شود. در ادامه در رابطه با اهمیت چهار دست و پا رفتن کودک اشاره کرده ایم.

  • لباس پوشیدن
  • دست خط آینده
  • بازی با اسباب بازی
  • رنگ آمیزی
  • تغذیه خود
  • پرورش و تقویت تعادل
  • تقویت سیستم حسی
  • تقویت شناخت
  • کسب مهارت حل مساله
  • کسب مهارت هماهنگی
  • فراهم شدن امکان جستجو
  • آگاهی بدن در محیط
  • آموزش نحوه حرکت
  • کمک به هماهنگی سمت چپ و راست بدن
  • درک عمیق کودک
  • حرکت خطی راست و چپ چشم کودک
  • کمک به حرکت روی فرش، چمن، چوب و خاک

فواید چهار دست و پا رفتن کودک

چهار دست و پا رفتن کودک فواید بسیاری دارد و البته که باعث تقویت همه جانبه کودکان می‌شود. 6 تاثیر مهم در رشد کودک وجود دارد که در ادامه توضیح داده‌ایم.

1. درک فضا

اولین فایده چهار دست و پا رفتن کودک کمک به درک فضا است. این حرکت باعث درک فیزیکی و جهت گیری در فضاهای فیزیکی می‌شود. درک فضا به کودک کمک می‌کند تا روش صحیح حرکت در مسیر را آموزش ببیند. و برای رسیدن به مقصد مسیر مناسب تری را انتخاب کند. درک فضا در طول زندگی در جهت مراقبت، جهت یابی و حل مسائل حائز اهمیت است.

2. دید دو چشمی

دومین فایده چهار دست و پا رفتن کودک، دید دو چشمی است. این فایده به کودک کمک می‌کند تا برای تشخیص وسایل مورد علاقه اش کوشا باشد. مثلا اینکه عروسکش دور است یا نزدیک. این توانایی در جهت آموزش چشمان نوزاد هنگام حرکت و دست‌یابی به وسایل است. در طول زندگی از دید دو چشمی برای محاسبه فواصل و درک موقعیت ها استفاده می‌کنیم.

3. رشد فیزیکی

یکی از فواید چهار دست و پا رفتن کودک، رشد فیزیکی است. کودکان در جهت این حرکت مهارت های زیر را آموزش می‌بینند.

  1. مهارت های حرکتی ظریف: تقویت عضلات کوچک مانند دست ها و انگشتان شامل این مهارت می‌شود. این مهارت جهت تقویت موارد روبرو است. گرفتن اشیاء، نوشتن، بستن دکمه و حرکت دهان
  2. مهارت های حرکتی فاحش: این مهارت از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث افزایش قدرت بدنی کودک می‌شود. تا کودک بتواند به کمک بازوها، پاها و کل بدن راه برود و بپرد.
  3. هماهنگی دست و چشم: استفاده از دست و چشم به طور هماهنگ به مهارت های نوشتن، ضربه به توپ و … کمک می‌کند.
  4. تعادل: تعادل نیاز فیزیکی است که از کودکی تا بزرگسالی الزامی است. در نهایت باعث افزایش اعتماد به نفس و توانایی راه رفتن در کودک می‌شود.

4.اعتماد به نفس

چهار دست و پا رفتن کودک باعث افزایش اعتماد به نفس او می‌شود. در این جهت او قدرت تصمیم گیری پیدا می‌کند. زمانی که کودک آغاز به چهار دست و پا رفتن می‌کند، کارهای فیزیکی جدید انجام می‌دهد و با توانایی ها، شکست ها و استعدادهای خود آشنا می‌شود. حتی کشف محیط اطراف برای کودک هیجان انگیز است و باعث کسب تجربه برای او می‌شود.

5. هماهنگی

چهار دست و پا رفتن کودک باعث هماهنگی دو نیمکره چپ و راست مغز می‌شود. مغز مرکز شنوایی، بویایی، حرکت و تمامی مهارت های مورد نیاز افراد است. هرچه کودک زمان بیشتری را به چهار دست و پا بپردازد، بیشتر هماهنگی اتفاق می‌افتد. تمامی این مهارت ها باید رخ دهد تا کودک به درجه هماهنگی برسد.

6. قدرت بدنی

قدرت بدنی در دسته فواید چهار دست و پا رفتن کودک قرار دارد. این قدرت باعث افزایش رشد و استقلال در کودک می‌‎شود. قدرت بدنی کودک افزایش می‌یابد و کمک به راه رفتن او می‌کند. هرچه کودک بیشتر چهار دست و پا برود، عضلات محکم تر و بهتری برای راه رفتن پیدا می‌کند.

آموزش چهار دست و پا رفتن کودک

اکنون که از اهمیت بالای چهار دست و پا رفتن کودک مطلع شده اید. امیدواریم در جهت آموزش این عمل تلاش می‌کنید. کودکان با استفاده از برخی آموزش ها و مهارت ها شروع به چهار دست و پا رفتن می‌کنند. پس سعی کنید با استفاده از آموزش های زیر، قبل از راه رفتن کودک را به چهار دست و پا رفتن تشویق کنید.

1. قرار دادن نوزاد روی شکم

اولین مرحله برای چهار دست و پا رفتن کودک، قرار گیری روی شکم است. این روش فرصتی مناسب جهت این عمل است. این وضعیت به کودک کمک خواهد کرد تا به صورت عقب و جلو حرکت کند و احساس بهتری نسبت به چهار دست و پا رفتن داشته باشد. این حرکت فرصت مناسبی را در جهت موارد زیر به کودک می‌دهد.

  • کشیدن بدن
  • بازی با اسباب بازی
  • کشف محیط اطراف
  • بالا و پایین کردن سر
  • تقویت عضلات سر و گردن

2. ایجاد مانع در خانه

برای حرکت و آموزش چهار دست و پا رفتن کودک، در خانه موانع ایجاد کنید. با کمک عروسک و بالشت های نرم در مسیر حرکت نوزاد مانع ایجاد کنید. با بازی و همراهی کودک او را به سوی حرکت از موانع تشویق کنید.

3. اسباب بازی

یکی از روش های تشویق و آموزش چهار دست و پا رفتن کودک، استفاده از اسباب بازی است. اسباب بازی ها محرک زیبا و تشویقی در جهت این عمل در بازار موجود هست. برای مثال عروسکی را به سمت کودک بگیرید که علاقه دارد و برای دستیابی به آن تلاش برای حرکت می‌کند.

کلام آخر

چهار دست و پا رفتن کودک مرحله‌ای از رشد است که فواید بسیاری را به همراه دارد. این عمل باعث کسب مهارت های لازم در جهت زندگی بهتر، دید دو چشمی، تقویت بدن، هماهنگی و اعتماد به نفس می‌شود. بهتر است به کودک آموزش دهید تا در طول زندگی با مشکلات از این قبیل روبرو نشود.

برای آموزش از مشاورین و روانشناسان کودک کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری به شما عزیزان خدمات روانشناختی ارائه می‌دهد. کافی است با شماره های درج شده تماس گرفته و از خدمات این مجموعه استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه چهار دست و پا رفتن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: چهار دست و پا رفتن کودک

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : چهار دست و پا رفتن کودک, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 109 تاريخ : سه شنبه 1 فروردين 1402 ساعت: 10:33

انتخاب اسم پسر با توجه به معیارهای مختلفی باید انجام شود. امروزه در بین خانواده ها انتخاب اسم فارسی اصیل بیشتر رواج پیدا کرده است. به دلایل متفاوت اعم از زنده نگهداشتن فرهنگ ایرانی و‌مولفه هایی مثل زیباشناختی اسامی ایرانی اصیل در این تمایل دخیل هستند. انتخاب اسمی مناسب برای فرزند یکی از وظایف خانواده است.

اما نام های زیبا به زبان‌های دیگر نیز وجود دارم که می توانید برای فرزند پسر خود انتخاب کنید. در این مقاله بهترین و زیباترین نام‌های پسرانه ایرانی اصیل، امامی و سایر زبان ها را معرفی می‌کنیم. اگر با همسرتان در مورد انتخاب نام فرزندتان به توافق نمی‌رسید؛

منبع: اسم پسر | بهترین و خاص ترین نام های پسرانه

اسم های خاص برای پسر

اسامی دنیای گسترده ای دارد، که هر یک با توجه معانی اش باشکوه به نظر می‌آید. با این حال والدین بنا به سلایق‌شان برای فرزندشان نام انتخاب می‌کنند. در ادامه به نکاتی که برای انتخاب نام پسر خود باید در نظر بگیرید اشاره کرده‌ایم.

نوشتن با حروف لاتین

در زمان های گذشته افراد توجه چندانی به انتخاب اسم و تناسب آن با توجه به فرهنگ های کشور دیگر نمی‌کردند. امروزه افراد علاوه بر پاسپورت، ایمیل های خود را با نام و نام خانوادگی شان می‌سازند.

حال ماهم نمیدانیم بیست سال دیگر فرزندانمان چه کارهایی با اسم های‌شان نیاز به انجام دارند، اما می‌توانیم شرایط امروزی را درک کرده و نامی برگزینیم که حروف لاتین آن به یک صورت خوانده شود، مانند نام حامد:Hamed .

انتخاب اسم پسر و تناسب با نام خانوادگی

دراغلب مواقع نمی‌توان در نام با نام خانوداگی تناسب ایجاد کرد، اما میتوان از لحاظ نوشتاری یا آوایی تناسب برقرارکرد؛ مثلا به آوای «ای» در نام “علی دایی” توجه کنید یا نحوه نگارش در نام”حامدبهداد” توجه کنید.

انتخاب اسم مناسب برای کودک

انتخاب اسم کودک را نمی‌توان امری پیش پا افتداه دانست، زیرا که نام ‌کودک در روحیات خودِ کودک و شنوندگان مؤثر است. نامی زیبا برای فرزندتان که تا پایان عمر از شنیدن، تکرار و بکارگرفتن نامش لذت خواهید برد.

انتخاب اسم پسر و هم خوانی اسم با آقا و خانم

سعی کنید اسمی انتخاب کنید که آقا یا خانم قبل و یا بعد آن بیاید. بعضی از اسم ها را نمی‌توان به آنها آقا یا خانم اضافه کرد.

اسم های دو بخشی

در دنیای امروزه نام هایی وجود دارند که سخت تلفظ می‌شوند، سعی کنید برای انتخاب این اسامی احتیاط کنید. اسامی دیگری نیز وجود دارند که سه بخشی هستند مانند اسم فریدون که افراد زیادی برای صدا کردن این نام به جای فریدون از فری استفاده می‌کنند که جلوه خوبی برای خود فرد و عموم ندارد. به اسامی بهترین و زیباترین نام پسر در این مقاله توجه کنید.

• آراد

نام فرشته ی موکل بر دین وتدبیر امور ومصالحی که به روز آراد متعلق است؛نام روز بیت وپنجم ماه شمسی؛(درپهلوی)آرای، آراینده.

• آریا
نجیب،آزاده،شعبه ای از نژادسفید که از روزگاران بسیار قدیم در ایران،هندو اروپا ماندگارشده اند،نژاد هندو اروپایی-نژاد هندو اروپاییان که درعهدی بسیارکهن بایکدیگر زندگی میکردندکه بعدها به دو‌بخش بسیار بزرگ‌ تقسیم شدند گروهی به هندوایران آمدند و‌گروهی به اروپا رفتند،نام کشور عزیزمان ایران نیز از همین کلمه گرفته شده است.

• آریان
منسوب به آریا،آریایی؛آریا.
نامی است ک استرابون مورخ بناحیت قدیم آسیا موسوم به(آری_آریا) داده است.یونانیان عموماٌ آریان را به ممالکی که درتحت حکومت و سلطه ایرانیان بوده است اطلاق کرده اند.

• آرش

درخشنده؛(درعلام) نام یکی از تیراندازان زمان منوچهرشاه که ماجرای پرتاب تیر اودر داستان های حماسی است؛(دراعلام)نام پسر کیقباد و‌برادر کیکاووس است مشهور به کی آرش در شاهنامه،جد اعلای اشکانیان(ارشک-اشک)

• آرشام

دارای زور خرس،خرس نیرو؛در(اعلام)پسر آریامنه وپدر ویشتاسب از خاندان هخامنشی.

• آرمین

در(اعلام)نام چهارمین پسرکیقباد سردودمان کیانی؛نژاد آرمان:کی آرمین،نام یکی از شخصیت های شاهنامه.

• آروین

امتحان،آزمایش وتجربه؛آزمایش شده و آزموده.

• آرمان

حسرت،آرزو،مراد و‌خواسته،کمال مطلوب؛تصوراتی که برای ساختن جنبه های گوناگون زندگی مطلوب در ذهن همه ی انسان هاست،آنچه به آن می اندیشیم و باید باشد.

• آبتین

در(اعلام)نام پدرفریدون ک صحیح آن آتبین است،
نام پدر فریدون مصحف آتبین است.
وصاحب برهان معنی آن را نفس نیکوکار و کامل و صاحب گفتار و کردار نیک و اسعدالسعدا آورده است.

• ارژنگ
ارتنگ
نام کتاب مصور التألیف مانی؛در(اعلام) نام پهلوانی تورانی پسر زره؛نام چاهی در توران؛به مجازنقش و نگار.

• اشکان
منسوب به اشک که بانی و مؤسس خاندان اشکانیان بوده است.

• امید
آرزو،توقع،رجا،انتظار،چشم داشت؛اشتیاق و تمایل به روی دادن یا انجام امری همراه با آرزوی تحقق آن.

• افشین
در(اعلام) نام سردار ایرانی ک بابک خرم دین را دستگیر کرد،در(اعلام) لقب عام پادشاهان اسروشنه.
دست و دلباز-نام شخصیتی در تاریخ بیهقی.

• انوش
جاویدان،بی مرگ،دارنده لوح جاویدان.

• بردیا
پسر کوروش بزرگ و برادر کمبوجیه.

• بهپور
معنی مرکب به:(بهتر،خوبتر)،پور(پسر)
نام پهلوانی در گرشاسب نامه.

• بهتاش
بهترین دوست. «به»به کعمای بهترین و«تاش»به معنای دوست می باشد.صاحب اخلاق و رفتار خوب،شریک خوب.

• بهداد

در کمال عدل و داد.بهترین دادهی ایزد،بهترین هدیه،نیک آفرید.

• بهراد

بخشنده،جوانمرد،رحمان،جوانمرد نیکو.

• بهرنگ

رنگ نیکوتر،بهترین رنگ.

• بهرام
روز بیستم از هرماه خورشیدی،در ایران باستان فرشته ی موکل بر مسلمانان.

• پارسا
کسی که از گناه بپرهیزد و به عبادت و طاعت روز ک بپردازد؛زاهد،پرهیزکار،پاک دامن.

• جاوید
پایا،پایدار،ابدی،خالد،جاویدان،دائمی،دائم،
مدام،مانا،ماندنی،فنا ناپذیر،قیوم،همیشگی.

• دارا
ثروتمند،غنی،توانگر،مالک،ذیحق.

• داریوش
به معنی دارنده نیکی؛در(اعلام) نام چند تن از شاهنشاهان هخامنشی.داریوش اول یا داریوش بزرگ پسر ویشتاسب
داریوش دوم پسر اردشیر اول؛داریوش سوم نواده داریوش دوم.

• رایان
به معنای فکرکننده،اندیشمند و فکوراست،ریشه ایرلندی
دارد و جزء اسامی بین المللی نیز هست.

• آبدوس
نام یکی ازدرباریان اردوان سوم اشکانی.

• آتیلا
(ترکی) شجاع،نام،نامدار،چابک.

• آذرآیین
نام پسر آذرساسان.

• آراز
قهرمانی منسوب به طایفه ارس،ارس.

• آرتا
درست کردار،راست گفتار،مقدس.

• احسان
خوبی،نیکی،نیکویی.

• اَترَس
بی ترس،دلیر.

• اردشیر
نام پادشاه هخامنشی وساسانی.

• اردلان
از واژه ارد ایرانی است.

• اردوان
• نگهبان درستکاران.

• البرز
کوه بلند،کوه بزرگ.

• الیاس
نام پیغمبری از یهود و بنی اسرائیل.

• الوند
دارای تندی تیزی،تندمند.

• ایلیا
درانجیر وتورات ایلیا نام ایلیای نبی بوده است،
که مردگان را زنده میکرده.

• باربُد
نام نوازنده و رامشگرنامی زمان خسرو پرویز.
• بابک
نام وسر ساسان در زمان اشکانیان.

• بامداد
نام پدر مزدک.

• بخت آفرین
نام پدر هیربد شهریار.

• برسام
از نام های شاهنامه.

• برهان
دلیل حجت.

• بُزرگمهر
نام مهین دستور اونشیروان دادگر.

• بنیامین
اخرین پسرحضرت یعقوب.

• بهشاد
نیکوی شاد.

• بهنام
بهترین نام.

• پوریا
نام پهلوان دلیر ایرانی.

• پیام
الهام،وحی.

لیست کامل اسم پسر مورد تایید ثبت احوال

 

اسم فرزند یکی از دشواری های والدین است. زمانی که جنسیت فرزند خانواده ای مشخص می‌شود اعضای خانواده برای جستجوی نام فرزند اقدام می‌کنند.

بنابراین یکی از چالش برانگیزترین مسائل در دوران بارداری انتخاب نام فرزند است. برای هدیه خداوند نامی را انتخاب کنید که در آینده با مشکل روبرو نشود. نامی جدید، مناسب و البته با تلفظ خوب برای فرزندان بهترین گزینه است. بسیاری از افراد به نام خود علاقه ای ندارند. برای پیشگیری از این اتفاق سعی کنید بهترین نام ها را برای فرزندان خود انتخاب کنید.

اسم پسر را در این مقاله به دسته های ایرانی، امامی و خارجی تقسیم بندی کرده‌ایم. برخی از خانواده ها برای حفظ اصالت خود نام های ایرانی را برای فرزندشان در نظر می‌گیرند. اما عده ای نیز اسم پسر امامی و خارجی را در اولویت قرار می‌دهند. در این مقاله برای آسودگی خاطر شما نام های مختلفی را اشاره کرده‌ایم که انتخاب بهتری داشته باشید.

اسم پسر ایرانی به ترتیب حروف الفبا

اسم های ایرانی قدمت طولانی دارند. بیشتر این اسامی قدیمی نمی‌شوند. و عموم مردم از آن برای انتخاب اسم فرزند استفاده می‌کنند. در این قسمت از مقاله اسم پسر ایرانی را همراه با معنی به کار برده‌ایم.

اسم پسر ایرانی با (الف)

آبادان: خرم و با صفا

آبتین: پدر فریدون پادشاه پیشدادی

آبدوس: نام یکی از درباران اردوان سوم اشکانی

آبستا: اوستا

آتروپات: آذر آبادگان

آترین: نام پسر اوپدرم در زمان داریوش بزرگ

آتش: فروغ و روشنایی

آخشیج: نماد و عنصر

آدر: آذر، آتش

آدرباد: نام موبد موبدان در دوران شاپور

آذر برزین: نام آتشکده

آذر افروز: نام پسر مهرنوش پسر اسفندیار

آذرباد: نام یکی از موبدان دوره شاپور دوم

آذربد: نام پسر هومت که نوشتن نامه دینکرد را انجام داد

آذربود: نام یکی از موبدان در زمان یزدگرد

آذرپژوه: پسر آذر آیین پسر گستهم نویسنده کتاب گلستان دانش

آذر پناه: نام یکی از ساتراپ آذر آبادگان

آذرخش: برق، صاعقه

آذرفر: در اوستا به دارنده فرآذر

آذر کیوان: از موبدان بزرگ شیراز در روزگار حافظ

آذر‌مهر: نام موبدی در زمان کواد

آذر نوش: در اوستا به دوست دار فرهنگ

آذین: زیور

آراستی: نام عموی اشو زرتشت و پدر میدیو ماه

آرتمیس: نام فرمانده نیروی دریایی خشایار شاه

آرتین: نام هفتمین پادشاه ماد

آرش: پهلوان و یکی از بهترین تیراندازان ایرانی

آرمان: آرزو و خواسته

آرمین: آرامش و آسودگی

آریا: اصیل و آزاد

آریامن: نام فرمانده ناوگان خشایار شاه

آریامنش: نام پسر داریوش

آریامهر: دارنده مهر ایران

آرتاباز: نام سپهدار و فرمانده‌ی گردونه های کوروش

آریوبرزن: دلاور و پهلوان

آزاد: نام بهدینی که در فروردین یشت ستوده شده

آزاد منش: جوانمرد، دارنده خوی آزادگی

آزادمهر: دوست دار آزادی، مهر و محبت

آژمان: بدون زمان

آسا: نام پدر بهمن که در چکامه از او یاد شده

آستیاک: نام چهارمین و آخرین پادشاه ماد

آونگ: آویخته، نگهدارنده

آیریک: نام نیای یازدهم اشو زرتشت

ابده: بی آغاز

ابیش: بی رنج

اپرنگ: نام پسر سام

اپروند: دارنده بلندی و شکوه یا فرهمند

اپرویژ: پیروزمند و شکست ناپذیر

اپیوه: نام پسر کی قباد نخستین پادشاه کیانی

اترس: دلیر، بی ترس

ارتان: راستگو، نام پسر ویشتاسب

ارج: ارزنده، نام یکی از نیاکان اشوزرتشت

ارجاسب: نام اوستایی به معنی دارای اسبان پرارزش

ارجمند: با ارزش

ارد: نام سیزدهمین پادشاه اشکانی

اردشیر: نام پادشاه هخامنشی و ساسانی

اردلان: از واژه ارد ایرانی است

اردوان: در اوستا ، پشتیبان راستی و درستی است

ارژنگ: نام سالار مازندران

ارشا: راست و درست

ارشاسب: دارنده اسبهای نر

اَرشام: پسر عموی داریوش بزرگ

اَرشان: نام نیای داریوش بزرگ

ارشک: نام نخستین پادشاه اشکانی

اَرشن: نام برادر کاووس

اروتدنر: نام پسر میانی اشوزرتشت، فرمان گذار

اروَند :شریف و نجیب، نام پدر لهراسب

ازیرن: گاه پسین

اسپاد: دارنده سپاه نیرومند

اسپنتمان: نام خانوادگی و یکی از نیاکان اشوزرتشت

اسپهبد: نام پدر بزرگ خسرو انوشیروان

اسفندیار: نام پسر کی گشتاسب کیانی و برادر پشوتن

اشا: راستی ، درستی ، راه خوشبختی

اشاداد: داده پاکی و پارسایی

اشتاد: راستی

اشکان: نام سومین نیای پاکر

اشهن: گاه سپیده دم، آغاز روشنایی

اَشوداد :نام برادر هوشنگ پیشدادی

اشوفروهر: پاکروان

اشومنش: پاک منش

افروغ: روشنایی و فروغ، از مفسران اوستا در زمان ساسانیان

افشین: نام سردار ایرانی

اقاقیا: درختی با گل های سپید

اَگومان: بی گمان

البرز: کوه بلند، نام پهلوانی است

الوند: تیزپا و توانا

امید: نام پدر آذرپات، از نویسندگان نامه دین کرد

امیدوار: نام پسر خواستان دیلمی از سرداران مازیار

اندریمان: کسی که اندیشه اش در پی شهرت و ستایش است

اَنوش: بی مرگ. جاویدان

انوشیروان: پاکروان، پادشاه ساسانی

اهنود: رهبری و فرمانداری، نخستین بخش از سروده گات ها

اهورا: هستی بخش، خداوند

اوتانا: نام یکی از یاران داریوش

اَوخشیا: بخشاینده

اَورداد: از سرداران کورش بزرگ

اَوَرکام :نام پسر داریوش هخامنشی

اورمزدیار: خدایار، یاور اهورا

اورنگ: تخت پادشاهی، نام فرستاده پادشاه کشمیر به یمن

اوژن: زننده و شکست دهنده دشمن

اوس: در اوستا به چم دارنده چشمه ها

اوستا: دانش، کتاب دینی

اوستانه: نام سردار سغد در زمان هخامنشی

اوشه: بامداد و سپیده در اوشهین گاه

اوشیدر: پروراننده قانون مقدس

ایدون: این چنین، اینگونه

ایرانشاه: نام یکی از بزرگان ایران

ایرانمهر: روشنایی ایران

ایرج: یاری دهنده آریایی ها

ایزد: ستایش و ستودن

ایزدیار: یاور ستودنی

اسم پسرایرانی با (ب)

بابک: نام پسر ساسان در زمان اشکانیان

باتیس: نام دژبان غزه در زمان داریوش سوم

بادرام: کشاورز

باربد: نام نوازنده و رامشگر نامی زمان خسرو پرویز

بامداد: نام پدر مزدک

بامشاد: نامی در روزگار ساسانیان

بامگاه: هنگام بامداد

بایگان: نگهدارنده

بخت آفرین: نام پدر هیربد شهریار

بختیار: نامی یکی از فرزندان رستم در روزگار خسرو پرویز

بخشا: نام برخی افراد در زمان هخامنشیان

بدخشان: لعل

بدره: بهره، نام یکی از سرداران خشایار شاه

برازمان: بلند اندیشه

بردیا: نام پسر کوچک کوروش

برزو: نام پسر سهراب، بلند بالا

برزویه: نام رئیس پزشکان شاهی در دوران خسرو

برسام: نام یکی از سرداران یزدگرد ساسانی

برسم: شاخه های گیاهی

برشنوم: تمیز و پاکیزه

برمک: نام وزیر شیروی ساسانی

بزرگمهر: نام مهین دستور انوشیروان دادگر

بگاش: نام سردار در زمان هخامنشی

بلاش: نام نوزدهمین پادشاه ساسانی

بندار: بنیاد، دارنده اصل

بنشاد: شاد بنیاد

بهاوند: در اوستا به معنی دارنده نیکی است

بهراد: نیکی بخش

بهرام: پیروزی و فتح

بهرامشاه: نام یکی از دانشمندان زرتشتی

بهروز: روزگار خوش و نیک

بهزاد: نام یکی از پهلوانان ایرانی

بهمن: نام پسر اسفدیار، نیک منش

بهنام: نام نیک

بوبار: دارنده زمین

بوجه: رهایی یافته

بوخشا: رستگار

بیژن: نام پسر گیو

اسم پسر ایرانی با (پ)

پارسا: پرهیزکار

پاساک: برادرزاده داریوش بزرگ

پاکدین: دین پاک، دین درست

پاکروان: نیک نفس

پاکزاد: نجیب و پاک نژد

پاک مهر: بی ریا و خالص

پالیز: کشتزار

پنه مانی: دادگستر

پدرام: درود، شادباش

پرچم: درفش

پرنگ: نام پسر سام

پرهام: نامی پارسی باستانی که معرب آن ابراهیم است

پرویز: شکست ناپذیر

پریبرز: بلند بالا

پژدو: از چکامه سرایان نامی زرتشتی

پژمان: غمگین و پژمرده

پشوتن: فداکار

پوریا: نام پهلوان ایرانی

پولاد: نام پس آزاد مهر پسر رستم

پویا: جوینده

پیروز: پادشاه ساسانی

پیروزگر: کامیاب

پیشداد: نخستین قانون گذار

پیمان: مهر و عهد

اسم پسر ایرانی با (ت، ث)

تاژ: برادر هوشنگ پیشدادی

تخشا: کوشنده

تسو: واحد زمان

تکاپو: جستجو

تنسر: نام موبد موبدان روزگار اردشیر بابکان

تهماسب: از بزرگان ملک دارا پادشاه ایران

تهتمن: بزرگ پیکر

تهمورس: دلیر و پهلوان

توانا: نیرومند

تور: نام پسرشاه فریدون

تورج: پهلوان

توس: نام پسر نوذر یکی از پلوانان ایرانی

تیرداد: بخشنده تیر

تیس: نام یک نوع درخت

تیگران: نام یکی از سردارهای خشایار شاه

اسم پسر ایرانی با (ج)

جان پرور: نشاط انگیز

جانان: دلیر و زیبا

جاوید: نام پدر اردشیر یکی از بهدینان خراسان

جمشید: از پادشاهان پیشدادی

جهانگیر: نام پسر رستم زال پلوان ایرانی

اسم پسر ایرانی با (چ، ح)

چالش: با ناز و غرور

چالیک: از بازی کودکان

چلیپا: گردونه مهر

چوگان: ابزار بازی قدیمی

چینود: چگونه زیستن

اسم پسر ایرانی با (خ)

خدابخش: عطای الهی

خداداد: چیزی که خدا بخشیده است

خدایار: نام یکی از خانان خوقند است

خدیو: سرور، بلند جایگاه

خردمند: نام یکی از پیروان دستور آذر کیوان

خرم: شادمان و خوش

خسرو: نیک آواز، نام یکی پادشاهان ساسانی

خشاشه: سردار ایرانی در دوره پادشاه شاه گشتاسب

خشایار: شاه دلیر

خشنود: خوشحال و شاد

خورسند: راضی

خوش منش: نیک نهاد

خوشنام: نام نیک و درستکار

اسم پسر ایرانی (د، ذ)

داته: قانون، دادگری

دادار: عادل، دادگر

دادبان: نگهبان قانون

دادبه: قانون خوب

دادپویه: شاگردان موبد کیخسرو پور آذر کیوان

دادجو: جوینده داد و عدل

دادخواه: خواستار داد و عدل

دادرس: دادرسنده

دادفر: عدالت آورنده

دادمهر: عدالت دوست

دادور: عادل دادگر

دارا: نام نهمین پادشاه کیانی، دارنده

داراب: هشتمین پادشاه کیانی، نام پسر بهمن

داریوش: نام سومین شاهنامه هخامنشی

داژو: داغ و سوخته

دانا: هوشیار و آگاه

داور: قاضی و حاکم

دریز: نام داماد داریوش بزرگ

دسم: فرمانده ده تن سرباز

دلاور: قهرمان و دلیر

دماوند: نام سردار در دوران ساسانیان

دهناد: نظم، انتظام

دینشاه: یاور و سرور دین

دینیار: یاری کننده دین

دیهیم: کلاه پادشاه

اسم پسر ایرانی با (ر، ز)

زادان: اسم پدر شهریار از زرتشتیان کازرون

زال: نام پدر رستم

زامیاد: نگهبان زمین

زروان: نام خوانسالار انوشیروان ساسانی

زریر: دارنده جوشن زرین

زم: نام یکی از پسران غباد ساسانی

زنگه: از پهلوانان ایرانی دوره کاووس شاه کیانی

زهیر: نام سردار شاه کیخسرو کیانی

زواره: نام پسر زال و برادر رستم، پهلوان ایرانی

زوپیر: یکی از همدستان داریوش بزرگ در جنگ بابل

زیار: نام پدر مردآویچ

زیگ: راه ستاره شناسی

اسم پسر ایرانی با (ژ)

ژاماسب: نام شوهر پورچیستا جوانترین دختر اشو زرتشت

ژوپین: نام پسر کیکاووس

ژیان: خشم آلود، تندخو

اسم پسر ایرانی با (س، ش)

ساسان: نام پدر بزرگ اردشیر بابکان

سالار: پسر نریمان، پدر زال

سام: بهدینی از خاندان گرشاسب

سامان: نام بزرگ زاده بلخ

سپرنگ: نام پسر سام

سپنتا: ورجاند، مقدس

سپند: اسفند، مقدس

سپهر: آسمان پاک

سپهرداد: آفریده آسمان

سپیدار: درخت راست و بلند

ستایش: ستودن

سترگ: نیرومند، قوی هیکل

سر افراز: با افتخار، سر بلند

سرایش: سرودن

سرخاب: نام پنجمین پادشاه باوندی

سروش: فرمانبردار، گوش دادن به صدای وجدان

سزاوار: شایسته

سلم: نام یکی از سه پسر شاه فریدون پیشدادی

سهراب: نام پسر زال

سورن: توانا، دلیر و پهلوان

سوشیانت: برگزیده دین

سیامک: نام پسر کیومرس در شاهنامه

سیاوخش: سیاوش، پسر کیکاووس

سیاوش: نام پسر کیکاووس

سیروس: ابری به شکل رشته های ظریف سفید، نامی کهن برای مردان ایرانی

سینا: نخستین پیروان اشو زرتشت

اسم پسر ایرانی با ( ص, ض، ط، ظ، ع ، غ)

…..

اسم پسر با (ف، ق)

فاتک: نام پدر مانی نقاش دوران ساسانی

فراز: بلندی و بالا

فرازمان: افکار بالا

فرازمند: بلند مرتبه

فرامرز: نام پسر رستم زال

فربد: دارای شکوه و جلال

فربود: درست و راست

فرخ: شوکت و بزرگی

فرداد: زاده با شکوه

فردین: پیشرو با دین

فرزاد: شکوه زاده شده

فرزام: شایسته، سزاوار

فرزین: وزیر شاه در شطرنج

فرشاد: شادمان

فرشوشتر: نام یکی از وزیران کی گشتاسب

فرشید: نورانی

فرمنش: ذات با شکوه

فرنام: نام یکی از سرداران شاپور

فرنوش: نام اصیل ایرانی، یکی از شاهزاده های سلسله ماد

فرهاد: نام پهلوانی در شاهنامه، پیشرو قانون

فرهمند: با وقار، دانا

فرهومند: بزرگ و با شکوه

فرود: نام پسر سیاوش

فرورتیش: نام دومین پادشاه ماد

فروهر: نیروی اهورایی درون انسان

فریان: خاندانی از دوستان اشو زرتشت

فریبرز: نام پسر کیکاووس

فریدون: نجات دهنده قوم آریا

فوکا: نوعی درخت بید

فوگان: نوشیدنی از دانه جو

فولاد: پولاد، آلیاژی سخت با ماده آهن

فیروز: نام هجدهمین پادشاه ساسانی

اسم پسر با (ک، گ)

گالوس: سومین سلسله پادشاه کاپادوکیه

گرشاسب: آخرین پادشاه پیشدادیان، نام زو پسر طهماسب

گرگین: نام پهلوان ایرانی

گژدهم: از جنگجویان و سرداران کیانی

گشواد: نام پهلوانی در شاهنامه

گوارا: بامزه و خوش آیند

گودرز: نام پهلوان ایرانی لشکر کیکاووس، نام پسر گیو

گیل: پهلوان، گرد

گیو: نام پهلوان ایرانی

اسم پسر ایرانی با (ل، م)

لهراسب: پدر گشتاسب، دارنده اسب تیزو

مازار: نام سردار مادی کوروش

مازنه: در اوستایی به معنی مازندران

مازیار: نام پسر غارن

ماکان: نام پسر یکی از فرمانروایان ایرانی به نام کاکی

ماندگار: ماندنی و پایدار

مانوش: پدر بزرگ لهراسب، نام پسر کی پشین

مانی: نام پیکر نگار نامی دوران شاپور

ماهان: نام پسر اردشیر پسر غباد، نام پسر کیخسرو

ماهوار: گوشه های موسیقی

ماونداد: نامی اوستایی در دوران ساسانیان

مزدا: پروردگار، دانای بزرگ

مزدک: نام پسر بامداد در دوران ساسانی

مشیا: نام اولین مرد به اوستایی

منوچهر: نام ششمین پادشاه پیشدادی

منوشفر: نام پدر منوچهر شاه پیشدادی

مهراب: نام پادشاه کابل و پدر رودابه

مهران: یکی از هفت خاندان نامی در زمان ساسانی

مهربان: مهر، نگهبان روشنایی

مهربرزین: نام پسر فرهاد در زمان بهرام پنجم

مهرجو: خواهان محبت از سوی دیگران

مهرداد: نام چوپان که کوروش پرورش داد

مهرزاد: زاده مهر

مهرگان: جشن ملی ایرانی

مهرمس: بزرگ مهر

مهرنوش: نام یکی از پسران اسفندیار

مهریار: مهربانی و محبت

مهرین: مهر

مهیار: مهدی یار، نام پهلوان ایرانی

اسم پسر ایرانی با (ن)

نارون: نام درختی تنومند

ناشا: دادگر

نامجو: جوینده نام

نامدار: دارنده نام

نامور: معروف و مشهور

ناورز: سرباز دریایی

نریمان: پهلوان و دلیر

نستور: برادر شاه گشتاسب

نکیسا: نام نوازنده نامی در زمان خسرو پرویز

نوتریکا: نام سومین برادر اشو زرتشت

نوذر: یکی از برادران منوچهر

نوشیروان: انوشیروان

نوید: مژده شادمانی

نیک پی: خوش قدم

نیکدل: خوش قلب و مهربان

نیکروز: خوشبخت و سعادتمند

نیکزاد: پاک گوهر

نیکنام: خوشنام، نیکونام

نیکو: زیبا و خوب

نیما: نام شاعر ایرانی

نیو: دلیر و پهلوان

نیوتیش: نام برادر کوچک اشو زرتشت

اسم پسر ایرانی با (و)

واته: در اوستایی به معنی ایزد آب

وخش: رویش یا روشنایی

وخشور: پیام آور

ورجاوند: نورانی و مقدس

ورزم: شعله آتش

ورساز: زیبا و آراسته

ورهرام: نماد پیروزی

وسپار: بخشنده

وسنه: در اوستایی به معنی کوهی

وهامان: نام پدر سلمان فارسی

وهمنش: نیک منش

وهومن: ریشه اصلی بهمن امروزی

ویسپرد: بخش هایی از اوستا

ویشتاسب: نخستین پادشاه همزمان با اشو زرتشت

اسم پسر ایرانی با (ه)

هامان: یکی از درباریان خشایار شاه

هامرز: نام سپهسالار خسرو پرویز ساسانی

هامون: نام اصیل ایران

هامین: در اوستایی به معنی تابستان

هاون: گاه بامدادی

هاونی: ایزد نگهبان بامداد

هخامنش: نام سردودمان هخامنشیان

هردار: هشتمین نیای اشو زرتشت

هرمز: نام سومین پادشاه ساسانی

هرمزدیار: یار خداوند

هزوارش: تفسیر

هژبر: نامجو و دلیل

هژیر: پسندیده

همتا: شریک و مانند

همگون: همانند و همرنگ

هنگام: گاه، زمان

هوبر: دربردارنده نیکی

هوتخش: پیشه رو

هوتن: فرماندار ساحلی در دوران داریوش

هوداد: نیک آفرید

هودین: نام سومین نیای آدرباد مهر اسپنتمان

هور: خورشید

هورا: مقدس

هوشنگ: دمین پادشاه پیشدادی

هوشیدر: نام نخستین موعد زرتشتیان

هوم: گیاه مقدس

هومان: خوش نام، پاک

هومت: اندیشه نیک

هومن: خوب منش

هیمه: نام داماد داریوش

اسم پسر ایرانی (ی)

یزدان داد: موبدی در سده نهم که در کرمان می‌زیسته

یزدانشاه: نام پسر انوشیروان دادگر

یزدگرد: نام پادشاه ساسانی

یسنا: بخش هایی از اوستا

اسم پسر امامی به ترتیب حروف الفبا

اگر به اسامی امامی علاقه دارید بهتر است نام هایی که هرگز قدیمی نمی‌شود را انتخاب کنید. در این بخش از مقاله اسم پسر امامی به ترتیب حروف الفبا را نام برده ایم.

اباذر: نام یکی از صحابه پیامبر

احد: یکتا و یگانه

احیا: زندگی

اسد: شیر درنده

انصار: یاری دهندگان

اسامه: دلیر و شجاع

ابراهیم: پدر عالی

احسان: نیکی

احسان الله: بخشش خدا

اخلاص: خلوص نیت

ادریس: نام یکی از پیامبران در قرآن

ارمیا: نام یکی از پیامبران بنی اسرائیل

اسحاق: نام پسر حضرت ابراهیم

اسرافیل: درخشیدن مانند آتش

اکرام: بزرگداشت

انتصار: یاری دادن

ابوالحسن: پدر حسن

ابوالحسین: پدر حسین

ابوالعباس: کینه شیر

ابوالعلا: کینه پرستو

ابوالفتح: پدر فتح

ابوالفضل: پدر فضل

ابوالقاسم: کینه پیامبر

ابوتراب: پدر خاک

ابوذر: یکی از مشهورترین صحابه پیامبر

ابوطالب: پدر طالب، عمو

ابو مسلم: نام رهبر سیاه جامگان

اثیر الدین: شریف و کریم

احمد: ستوده ترین

احمد حسین: نام مرکب احمد و حسین

احمدرضا: فردی که به اوصاف خشنودی و ستوده متصف است

احمد علی: نام مرکب

اختیار الدین: آن که دین او را انتخاب کرده است

اسدالله: شیر خدا

اسلام: تسلیم شدن

اسماعیل: پیامبر بنی اسرائیل

اشرس: مرد دلیر

اشرف الدین: شریف تر در دین

اصغر: کوچک تر

اصیل الدین: اصالت در دین

افتخار الدین: موجب افتخار دین

افضل الدین: برترین در دین

اکبر: بزرگتر

الله داد: داده خدا

الله‌نظر: کسی که نظر کرده خدا است

الله یار: دوست خدا

الیا: نام یکی از پیامبران بنی اسرائیل

الیاس: نام پیغمبری از یهود

امان الله: در پناه خدا

امر الله: فرمان خدا

امیر: فرمانروا

امین: امانتدار

ایوب: برگشت به سوی خدا

ایلیا: خداوند خدای من است

ایمان: اعتقاد به وجود خدا

آباذر: صورت دیگر ابراهیم

آبراهام: ابراهیم، پدر جماعت بسیار

آدم: نخستین بشری که خدا آفرید

آرمیا: بزرگ داشته شده

آزر: نام پدر ابراهیم خلیل

آزران: نام پدر یا عموی حضرت ابراهیم

آلیا: الیاس

آمین: اجابت کن

آیت: آیه، نشانه

اسم پسر امامی با (ب)

بشار: بشارت دهنده

بشیر: مژده آور

بصیر: بینا

بنیامین: پسر دست راست من

باسط: بسط دهنده

باقر: گشاینده

اسم پسر امامی با (ت)

تمیم: استوار

تارخ: تنبل

تقی: پرهیزکار

توحید: یگانه دانستن خدا

اسم پسر امامی با (ث)

ثار لله: خون خدا

ثامن: امام هشتم شیعیان

ثناءالله: ثنای خدا

اسم پسر امامی با (ج)

جابر: ستمگر

جبار: دارای سلطه و قدرت

جبریل: مرد خدا

جعفر: جوی بزرگ

جلال: بزرگی

جلال الدین: شکوه و جلال دین

جلیل: بلند مرتبه

جمال الدین: زیبایی دین

جواد: بخشنده

اسم پسر امامی با (چ)

چراغعلی: روشنایی که از علی می‌تابد

اسم پسر امامی با (ح)

حسیب: دارای فضل و کمال

حنیف: پاک و درست

حسام الدین: شمشیر دین

حکمت: خردمندی

حامد: سپاسگذار

حبیب الله: دوست و یار خدا

حسن: نیکو

حسن رضا: نام مرکب

حسین: خوب و نیکو

حمزه: شیر

حمید: ستوده

حنان: بخشاینده

حیدر: شیر، اسد

حیدرعلی: نام مرکب

اسم پسر امامی با (خ)

خداداد: عطا شده از سوی خدا

خضر: نام یکی از پیامبران که طبق روایات به آب حیات دست یافت. و از آن نوشید، در نهایت عمر جاودان پیدا کرد.

خلیل: دوست یکدل

خیر الله: نیکی خداوند

اسم پسر امامی با (د)

دانیال: قصاوت خدا

داوود: محبوب

اسم پسر امامی با (ذ)

ذبیح: قربانی و ذبح شده

ذاکر: آنکه خدا را ستایش می‌کند

ذوالفقار: صاحب فقرات

اسم پسر امامی با (ر)

رسول: قاصد، پیغمبر

رشاد: راه راست بودن

راشد: دیندار

رافع: از میان برنده

ربیع: بهار، فصل اول سال

رحمان: مهربان

رحمت: دلسوز و مهربان

رحیم: بسیار مهربان

رضا: راضی، خشنود

روح الله: روح خدا

زبید: از خویشاوندان پیامبر

زهیر: درخت پر شکوفه

زاهد: پارسا و پرهیزکار

زکریا: نام پیامبر بنی اسرائیل

زینال: زینت دین

اسم پسر امامی با (س)

ستار: پوشنده

سجاد: سجده کننده

سدیف: نام چند تن از صحابه

سلمان: سالم و مبرا

ساجد: سجده کننده

سبحان: پاک

سعید: مبارک، سعادتمند

سلیمان: پر از سلامتی

اسم پسر امامی با (ش)

شاکر: شکر کننده

شعبان: شفاعت کننده

شکور: شکر کننده

اسم پسر امامی با (ص)

صدیق: بنده خاص خدا

صابر: صبور

صادق: راستگو

صالح: درستکار

صفا: صمیمیت

صمد: آنکه دیگران به او نیازمند هستند

اسم پسر امامی با (ض)

ضحا: آفتاب، خورشید

اسم پسر امامی با (ط)

طهورا: تطهیر کننده

طاها: نام سوره قرآنی

طاهر: پاک و پاکیزه

اسم پسر امامی با (ظ)

ظهیر الدین: یاور

اسم پسر امامی با (ع)

عابد: عبادت کننده

عادل: با انصاف

عارف: دانا، آگاه

عباد: بندگان

عباس: اخمو و خموش

عبدالرحیم: بنده پروردگار

عدن: بهشت زمینی

عدنان: نام یکی از اجداد پیامبر

عرشیا: آسمانی و ملکوتی

عرفان: معرفت

عزیز: محبوب، محترم

علی: بلند مرتبه

عمران: نام پدر حضرت موسی

عیسا: نجات دهنده

عیسی: نجات دهنده

اسم پسر امامی با (غ)

غدیر: آبگیر بین مکه و مدینه

غفور: بخشاینده

غاثر: نام پسر ارم نوه نوح

غلام: ارادتمند

اسم پسر امامی با (ف)

فایض: فایده بخش

فتاح: گشاینده

فتح الله: پیروزی خدا

فتحعلی: پیروزی بلند مرتبه

فرقان: جدا کننده حق و باطل

فرید: یکتا

اسم پسر امامی با (ق)

قهار: نیرومند

قائم: ایستاده

قدیر: توانا و قادر

قنبر: قائم به ذات

اسم پسر امامی با (ک)

کاظم: بردبار و فر برنده خشم

کریم: بخشنده

کمیل: نام پسر زیاد از یاران علی

اسم پسر امامی با (ل)

لطف الله: مهربانی

لطیف: نرم و خوشایند

لقمان: نام سوره ای در قرآن

اسم پسر امامی با (م)

مجید: گرامی، قدر و مرتبه عالی

مجیب: جواب دهنده، پاسخگو

مجیر: پناه دهنده

منعم: ثروتمند

مهند: شمشیر هندی

ماجد: بزرگوار، مجد و بزرگی

ماشاالله: آنچه خداوند بخواهد

مالک: دارنده و صاحب اختیار

ماهد: گسترنده

مبین: پختگی، خردمندی و وقار

مجتبی: برگزیده، انتخاب شده

محراب: عبادتگاه، قبله

محسن: نیکوکار

محمد: ستوده

موحد: یکتا پرست

موسی: از آب کشیده

مهدی: هدایت شده

میثم: پای و سپل شتر که محکم به زمین کوبیده شده

میعاد: وعده گاه

میکائیل: مقرب، نام فرشته روزی ها

اسم پسر امامی با (ن)

نبی: پیامبر خدا

نجیب: شریف

نصیر: نام یکی از دانشمندان

نظام: مجموعه قوانین

نعمان: پادشاه حیره

نعیم: نعمت، نرم و لطیف

نقی: پاکیزه، برگزیده

نوح: راحت، نام پیامبر و سوره در قرآن

نورالله: نور و روشنایی

اسم پسر امامی با (و)

واجد: دارنده

واحد: یگانه

واصف: کافی

واهب: عطا کننده

وحید: یگانه و یکتا

اسم پسر امامی با (ه)

هابیل: نفس و بخار

هادان: نام پدر ساوه همسر ابراهیم

هادی: هدایت کننده

هاران: کوه نشین

هارون: کوه نشین

هاشم: شکننده

هود: نام سوره قرآنی

اسم پسر امامی با (ی)

یار علی: یار و یاور علی

یار محمد: یار و یاور محمد

یاسان: نام یکی از پیامبران باستانی ایران

یاسر: آسان

یاسین: نام سوره قرآنی

یحیی: تعمید دهنده

یدالله: دست خداوند

یزدان: خداوند، ایزد

یزدانیار: آن که خداوند یار و یاور اوست

یعقوب: آنکه پاشنه را می‌کیرد

یوحنا: انعام توفیقی خداوند

یوسف: خواهد افزود

یوشع: خداوند نجات است

یونا: خداوند می‌دهد

یونس: کبوتر

یهودا: حمد

اسم پسر خارجی و بین المللی به ترتیب حروف الفبا

اسم پسر خارجی امروزه بیشتر شنیده می‌شود. برخی اسامی هستند که معانی بسیار زیبای دارند. در این بخش از مقاله اسم پسر خارجی همراه با معنی نام برده ایم.

اسم پسر بین المللی با (الف)

آدریان: نام یکی از امپراتوران روم

آدریانوس: نام یکی از امپراتوران روم

آراشید: پسته زمینی

آرژانچ: نقره

آریسته: نامی یونانی

آنیسا: همانند عشق

ارسطو: حکیم یونانی

ارمیس: هرمس

افلاطون: فیلسوف یونانی

ایلیاد: نام منظومه حماسی یونان قدیم

اسم پسر بین المللی با (پ و ت)

پارسیس: شکل یونانی پارسی

پریام: آخرین پادشاه تروا که به دست یونانی ها افتاد

توما: همراه

اسم پسر بین المللی با (ج)

جالینوس: نام یونانی

جرجیس: نام یکی از پیامبران بنی اسرائیل

اسم پسر بین المللی با (خ)

خاروس: نام فرمانده اسکندر مقدونی

اسم پسر بین المللی با (د)

دنیس: نام یکی از پادشاهان یونان

دیان: دیانا

اسم پسر بین المللی با (س)

سابین: سرو کوهی

ساردین: نوعی ماهی شبیه به شاه ماهی

ساشا: نام اصیل یونانی

سردین: نوعی ماهی شبیه به شاه ماهی

سیروس: شکل فرانسوی کوروش

اسم پسر بین المللی با (ک)

کارانوس: سردار سپاه اسکندر مقدونی

اسم پسر با (م)

میکسا: کودکی که نشان از بزرگان دارد

مینوس: نام پادشاه کرت پسر زئوس

اسم پسر با (و)

واران: نام مورخ یونانی

ویکتور: پیروز شدن

اسم پسر با (ه)

هامان: مشهور

هرمان: نام پادشاه یونانی

هرمس: نام پسر زئوس و مایا

کلام آخر

اسم پسر باید به گونه ای باشد که در آینده مورد تمسخر اجتماع قرار نگیرد. افراد زیادی به دلیل نام ناپسند خود به دنبال تعویض آن هستند. برای پیشگیری از این اتفاق از روانشناسان در رابطه با انتخاب نام پسر کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی به مراجعان خدمات روانشناختی ارائه می‎دهد. برای حل اختلاف نظرات خود در مورد اسم یا هر موضوع دیگری در ارتباط با فرزندتان کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اسم پسر و انتخاب اسم پسر خود می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: اسم پسر | بهترین و خاص ترین نام های پسرانه

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : اسم پسر , بهترین و خاص ترین نام های پسرانه, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 124 تاريخ : سه شنبه 1 فروردين 1402 ساعت: 10:29

دروغگویی در کودکان را می‌توان روند طبیعی رشد آن‌ها تلقی کرد. اما در مواردی می‌بینیم که گویا کودک با دروغ‌هایش سعی در مخفی کاری، فریب و یا حتی رفتارهای پرخطری چون دزدی و بزهکاری را دارد. که معمولا کودکان بالای 6 سال توانایی دروغ‌هایی با چنین اهدافی را پیدا می‌کنند. برای آن که میزان خطر رفتار کودک را بسنجیم ابتدا باید به سن کودک و توانایی‌های شناختی و میزان درک او از حقایق توجه داشته باشیم. چرا که بسیاری از رفتارهای کودکان ممکن است از نظر بزرگسالان عجیب به نظر برسند، اما هر چه با دنیای آن‌ها بیشتر آشنا شوید، بهتر می‌توانید علت گفته‌ها و رفتار کودک‌تان را درک کنید.

منبع: دروغگویی در کودکان | 9 علت دروغگویی کودک

دروغگویی در کودکان

کودکان در دنیای خود زندگی می‌کنند. دروغگویی در کودکان را نباید با دروغگویی در بزرگسالان مقایسه کرد. کودکان مسائل را متفاوت از بزرگسالان نگاه می‌کنند. بسیاری از صحبت های کودکان غیر واقعی و ساخته ذهن آنهاست. بنابراین نباید نحوه رفتار کودک را جدی گرفت. دروغگویی در کودکان طبیعی است و به دلیل رشد او رخ می‌دهد. به طور معمول حدود 6 سالگی میزان دروغگویی در کودکان کاهش می‌دهد. معمولا دروغگویی در کودکان والدین را بسیار خشمگین می‌کند. مخصوصا زمانی که دورغ کودک به طور واضح قابل فهم باشد. در این مقاله بخش های مرتبط با دروغگویی در کودکان را شرح داده‌ایم.

علائم و نشانه های دروغگویی در کودکان

اصولا وقتی کودکی دروغ می‌گوید، والدین از صحت نداشتن آن حرف‌ها با خبر هستند. و به وضوح مشخص است که سعی دارد حقیقت را به گونه‌ای تغییر دهد تا از عواقب آن در امان بماند. طبق تحقیقات کودکان برای دروغ دچار اضطراب، ناراحتی و ترس می‌شوند. به طوری که چهره و گفتارشان کاملا با زمانی که حقیقت را می‌گویند تفاوت دارد. همچنین مشخص شده که دروغگویی در کودکان حتی قبل از این که راه برود شروع می‌شود. مثلا کودک شیرخواره‌ای که تنها برای در آغوش ماندن مادر، تظاهر به گرسنگی می‌کند. در واقع به نوعی توانایی دروغ را پیدا کرده‌است.

بنابراین تغییر حقایق روند طبیعی رشد کودک است که نشان دهنده رشد شناختی و قدرت تخیل نوع انسان می‌باشد. با تربیت و جهت دهی مناسب دروغگویی در کودکان، می‌توان آن را مانند سایر توانایی‌های کودک در مسیر درست قرار داد.

از چه سنی به بعد دروغگویی در کودکان مسئله ای جدی است؟

اگر نگران دروغ‌هایی هستید که فرزندتان در مورد اتفاقات مختلف می‌گوید، قبل از هر چیز بهتر است سن او را در نظر بگیرید، چرا که تفاوت زیادی در دروغگویی در کودکان زیر 5 و 6 سال با کودکان بالای این سن دارد. سرعت رشد مغز و سایر اندام‌ها در سنین ابتدایی بالاست، بنابراین قوه تشخیص کودک 4 ساله با کودک 6 ساله تفاوت زیادی دارد.

دروغگویی در کودکان 5 و زیر پنج سال

کودکانی که در سنین 5 سال یا پایین‌تر قرار دارند، هنوز نمی‌توانند تفاوتی میان واقعیت و خیال یا حقیقت و نادرستی قائل شوند. به همین دلیل ممکن است حرف‌هایی بزنند که حقیقت نداشته باشند. اما نمی‌توان آن‌ها را به پای دروغگویی کودک گذاشت. مثلا ممکن است فرزند خردسال‌تان از صحبت‌هایش با عروسک بی‌جانش یا حتی رفتن به جایی با دوستان خیالی‌اش داستان‌ها تعریف کند که این حرف‌ها ناشی از عدم شناخت حقیقت از خیالات می‌باشد. بنابراین دروغگویی در کودکان سنین 5 و زیر 5 سال باید جدی تر مورد بررسی قرار بگیرد.

دروغگویی در کودکان 6 سال و بالاتر

بعد از 5 و 6 سالگی دیگر رنگ دروغگویی در کودکان تغییر کرده. و برای فریفتن و تحت تاثیر قرار دادن بزرگ‌ترها به طور دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر به کار برده‌می‌شود. چنانچه کودکی در سنین 6 سالگی و بعد از آن برای گول زدن و توجیه اقدامات نادرست خود به دروغ متوسل شود. این یک مسئله تربیتی و مربوط به رشد شناختی و تکامل کودک است که نیاز به بررسی و واکاوی دارد تا والدین بتوانند از آسیب‌های جدی شخصیت او در آینده، مثل دزدی یا تهمت، پیشگیری کنند. والدین می‌توانند از طریق دریافت مشاوره‌های یک متخصص در زمینه روانشناسی کودک این مشکل را به راحتی رفع نمایند و از بروز مشکلات جدی‌تر در آینده فرزند خود جلوگیری کنند.

دلایل دروغگویی در کودکان

کودکان ممکن است تحت شرایط مختلفی به دروغگویی روی بیاورند. مثلا هنگامی که می‌خواهند کسی را فریب دهند، با دروغ خود شخصی را تحت تاثیر قرار داده. و توجه او را جلب کنند و یا از آن به عنوان راهی برای فرار از عواقب زیانبار و ناپسند رفتار نادرستی که مرتکب شده‌اند استفاده کنند. در ادامه به بررسی شایع‌ترین عللی که می توانند منجر به دروغگویی در کودکان و بدتر شدن شرایط شوند پرداخته‌ایم.

1- جلب توجه و تظاهر

جلب توجه یکی از دلایل دروغگویی در کودکان است. کودکانی که به خاطر خود نمایی و اظهار وجود کردن به دروغ گفتن روی می‌آورند. عمدتا در خانواده‌هایی دیده می شوند که والدین بیشتر وقت خود را صرف کار یا مشغله‌های دیگری می‌کنند. و کمتر به فرزند خود و نیازهای او اهمیتی می‌دهند. به عبارتی این والدین، کودکانشان را به حال خود رها کرده‌اند و وقت کمتری با آن‌ها سپری می‌کنند.

چنین کودکانی هم برای این که بتوانند در مرکز توجه قرار گیرند و نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کنند، به مبالغه و دروغ پردازی و جلب توجه با این روش می‌پردازند. این کودکان اغلب سعی می کنند با گفتن حرف‌های اغراق آمیز و ناصحیح و یا نسبت یک امری شگرف به خود، توجه‌ها را جلب کنند. بنابراین دروغگویی در کودکان ریشه می‌دواند.

2- دروغگویی در کودکان | ترسیدن از پدر و مادر

گاهی والدین نسبت به فرزند خود رفتاری مهاجمانه و خشونت آمیز دارند. و به این بهانه که اهمیت زیادی به تربیت فرزندشان می‌دهند و می‌خواهند او را از انحرافات اخلاقی و رفتاری به دور نگه دارند. تنبیهات شدید و تحقیرآمیز و گاها فیزیکی اعمال می‌کنند. در این شرایط و حالات مشابه، کودک کم کم منزوی شده. و از جمع خانواده خود دور می‌شود. و هنگامی هم که بخواهد ارتباطی با آن‌ها داشته باشد، حقیقت را نگفته و سخنان دروغ به کار می برد تا مبادا دوباره مورد خشم و تنبیه والدین قرار گیرند. در این مرحله با این رفتار دروغگویی در کودکان آغاز می‌شود.

این والدین با این کار تصور می‌کنند که توانسته‌اند کودک خود را به نحو صحیح و بدون ایراد تربیت کنند. حال آن که با به کارگیری خشونت، باعث می‌شوند که فرزند به رفتارهای ناپسند مانند دروغگویی در کودکان خود ادامه داده. و همواره به دنبال راهی برای ساختن دروغی برای فریب دادن پدر و مادر خود باشد.

3- کمبودهای عاطفی

سومین دلیل دروغگویی در کودکان، کمبودهای عاطفی است. گاه کودک به این خاطر که محبت و عاطفه کافی از اطرافیان خود دریافت نمی‌کند دچار حسادت شده. و کسانی که به او بی‌محبتی کرده‌اند را مورد حسادت و خشم قرار می‌دهند. به این ترتیب در بیرون با دروغ به این افراد یا در مورد آن‌ها، سعی می‌کند تا این کم محبتی و بی‌عاطفگی را تلافی کند. دریافت نکردن محبت به میزان کافی از افراد نزدیک، نشان ندادن علنی محبت به کودک مثل عدم کاربرد کلمات محبت آمیز و یا نوازش کودک از جمله عواملی است منجر به دروغگویی کودک می‌شود.

4- دروغگویی در کودکان | الگو قرار دادن بزرگ‌ ترها

در دنیای کودکان پدر و مادر نقش بزرگی دارند، آن‌ها به عنوان قهرمان زندگی کودک الگوهای اصلی به حساب می‌آیند. بنابراین هر رفتار و عادتی که دارید به راحتی به فرزندتان هم از طریق ژن‌ها و هم از طریق هم زیستی به او منتقل می‌شود. بنابراین خیلی اوقات آن‌ها آیینه رفتار خود شما هستند. و دروغگویی در کودکان شکل می‌گیرد.

5- به یاد نیاوردن و نبود تمرکز

گاه کودک به دلیل نداشتن تمرکز و توجه کافی به اطراف و شکل نگرفتن خاطرات مانند بزرگسالان، ممکن است دروغ بگوید. هدف او از این کار فریفتن نیست، بلکه تنها چیزهایی را می‌گوید که بر اساس حدسیات خودش است. در نتیجه عدم تمرکز باعث دروغگویی در کودکان می‌شود.

6- دروغگویی در کودکان | مشکلات مربوط به شخصیت کودک

احساس بی‌اهمیت و کم ارزش بودن در کودک یا دور بودن از محیط خانواده یا دشمنی داشتن با کسی موجب بروز دروغگویی در کودکان می‌شود. در این موارد حتما باید والدین نیازها و کمبودهای کودک را شناسایی کرده و در جهت رفع و برآوردن آن‌ها، از روش های صحیح تربیتی استفاده کنند. مهم ترین نکته در این گونه کودکان این است که باید حس تعلق و مهم بودن و اهمیت داشتن وجودشان توسط والدین در آن‌ها ایجاد‌شده و حفظ شود.

7. عدم تشخیص خیال از واقعیت در کودک

عدم تشخیص خیال از واقعیت موجب دروغگویی در کودکان می‌شود. خیلی از کودکان زیر 6 سال قادر به صحبت دقیق نیستند. فکر می‌کنند که هرچیزی از ذهن آنها خطور می‌کند باید گفته شود. در این صورت زمانی که کودک ساخته های ذهن خود را به زبان می‌آورد از نظر والدین دروغگویی در کودکان آغاز می‌شود.

8. داشتن دوست خیالی برای کودکان

گاهی کودکان به دلیل داشتن دوست خیالی شروع به دروغگویی می‌کنند. دروغگویی در کودکان گاهی به دلیل داشتن دوستان خیالی و هم صحبتی با خود است. بیش از نیمی از کودکان به واسطه خیال پردازی ها دوستان زیادی دارند که به دیگران معرفی می‌کنند. دوستان خیالی اصولا در کودکان تک فرزند بیشتر مشاهده می‌شود. برای رهایی از این تنهایی شروع به خیال پردازی می‌کنند.

9. نشان دادن استقلال و کنترل والدین

گاهی دروغگویی در کودکان به دلیل کنترل والدین و نشان دادن استقلال است. برخی از والدین به قدری حساس هستند که فورا با هر خطایی واکنش نشان می‌دهند. به همین دلیل کودک با توجه به این حساسیت والدین برای رهایی از دعوای پدر و مادر شروع به دروغ می‌کند.

چه کارهایی باید برای مقابله با دروغگویی کودک انجام داد؟

اگر نگران دروغ‌هایی هستید که فرزندتان بدون هیچ دلیلی می‌گوید، بهتر است هر چه زودتر به متخصص کودکان مراجعه کنید. متخصص کمک می‌کند تا علل ریشه‌ای آن را بیابید و انرژی‌تان را در مسیر درست صرف کنید. به این صورت از صدمات احتمالی که در آینده وجود دارد نیز جلوگیری کرده‌اید. بنابراین دروغگویی در کودکان با کمک از روانشناس رفع می‌شود.

نحوه مقابله با کودکی که دروغ می‌گوید

برای مقابله با دروغگویی کودکان لازم است برخی رفتارها را انجام دهید تا این عادت بد از ذهن کودک شما خارج شود. در خیلی از مواقع مساله ساده تری وجود دارد که با راحت ترین روش بهبود می‌یابد. در ادامه نحوه مقابله با این رفتار کودکان را توضیح داده ایم.

  1. هرگز واکنش جدی و هیجانی نشان ندهید. سرزنش، شرمساری، نصیحت و تنبیه کودکان باعث تکرار دوباره رفتار کودک می‌شود.
  2. به دنبال دلیل دروغگویی کودک خود باشید. برای انجام این کار لزومی ندارد که با سوالات به کودک حمله کنید. رجوع به رفتارهای خود و بررسی رفتارهای گذشته تا حدودی شما را به جواب می‌رساند.
  3. دروغگویی کودک را به رویش نیاورید. زمانی که به کودک بگویید متوجه دروغ او شده اید، مرز بین والد و فرزند از بین خواهد رفت. در این شرایط باعث لجبازی کودک می‌شود.
  4. همیشه حقایق را با کودک در میان بگذارید. کودک والدین را الگوی خود قرار می‌دهند. به همین دلیل باید با کودک راستگو باشید تا او نیز با شما صادقانه برخورد کند.
  5. به نیازهای کودک توجه کنید. زمانی که توجه خود را از نیازهای کودک بر می‌دارید. باعث می‌شود برای رفع نیازهای خود دست به دروغگویی بزند تا شما برای او کاری انجام دهید.
  6. رابطه صمیمانه ای با کودک خود برقرار کنید. به جای بحث و دعوا فقط ناراحتی خود را از رفتارهای او نشان دهید.
  7. رفتار متعادل و مشخصی داشته باشید. زمانی که والدین برخورد یکسان و مناسبی با کودک نداشته باشند کودک برای توجیه رفتارهای خود دست به دروغگویی می‌زند.
  8. کودک را سوال پیچ نکنید.
  9. واکنش افراطی نشان ندهید.
  10. برای رسوایی دروغ او را امتحان نکنید.
  11. راست گویی و صداقت کودک خود را تشویق کنید.
  12. برای کودکتان الگوی مناسبی باشید.

کلام آخر

دروغگویی در کودکان تا قبل از 5 سالگی طبیعی است. در واقع شیوه ای از روند رشد اوست. اما دروغ بعد از مدتی اگر درمان نشود باعث بروز مشکلات اساسی تری می‌شود. به همین دلیل دروغ کودکان به عنوان یک مهارت نادرست باید تحت درمان قرار بگیرد. برای آشنتیی با درمان و نحوه برخورد با دروغگویی کودک حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره نینی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دروغگویی در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

دروغگویی که نیاز به ریشه یابی، شناسایی و برطرف کردن مشکل داشته باشد، از چه سنی در کودکان بروز می‌کند؟

کودکان 5 سال یا کوچک‌تر، چون هنوز به تکامل کافی و قوه شناختی و تمایز میان خیال و واقعیت یا خواب و بیداری نرسیده‌اند، ممکن است سخنان غیرواقعی بگویند که جای نگرانی نیست و اغلب ریشه در تخیل و تصورات او دارد. اما چنانچه کودکی در سنین 6 سالگی و پس از آن برای فریب دادن و یا توجیه کارهای نادرست خود به دروغ متوسل شود، این یک مسئله تربیتی است که نیاز به بررسی و علت یابی دارد.

کدام کودکان بیشتر دروغ می گویند؟

معمولا کودکانی که والدینشان اهمیت کمتری به آن‌ها می‌دهند برای این که بتوانند در مرکز توجه قرار گیرند و نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کنند، به مبالغه و دروغ پردازی و جلب توجه با گفتن دروغ‌های متعدد می‌پردازند. این کودکان اغلب سعی می‌کنند با بیان حرف‌های اغراق آمیز و غیرواقعی و یا نسبت دادن امری غیرمنتظره به خود، توجه‌ها را به سمت خودشان جلب کنند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: دروغگویی در کودکان | 9 علت دروغگویی کودک

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : دروغگویی در کودکان , 9 علت دروغگویی کودک, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 95 تاريخ : دوشنبه 29 اسفند 1401 ساعت: 14:08

ملاج نوزاد به قسمت های نرم سر گفته می‌شود. هنگامی که دست خود را بر سر نوزاد چند روزه بکشید نقاط نرمی را احساس خواهید کرد که جای استخوان را گرفته‌اند. نقاط نرمی که هنوز جوش نخورده و استخوان های جمجمه نوزاد بهم نرسیده است ملاج یا فونتانل نام دارد. مادران نباید نگران باشند زیرا قسمتی از رشد نوزاد است. اما تغییرات در ملاج نوزاد نشان از مسائل سلامتی اوست.ملاج نوزاد در قسمت پشت باید 2 تا 4 ماهگی بسته شود. اما ملاج پشتی معمولا تا 2 سالگی باز می‌ماند. این باز ماندن به دلیل رشد برای فضای مغز است. برای کسب اطلاعات بیشتر از روانشناس و متخصصین کمک بگیرید.

منبع: ملاج نوزاد | عوارض بسته نشدن و فشار ملاج نوزاد

ملاج نوزاد

ملاج به قسمت های نرم روی جمجمه نوزاد می‌گویند. این عارضه به دلیل جوش نخوردن استخوان های جمجمه به وجود آمده‌است. که در دوره شیرخوارگی باید وجود داشته باشد. ملاج معمولا در جلو، بالای سر و قسمت کوچکی در پشت سر نوزاد ایجاد می‌شود. ملاج‌ها ممکن است کوچک و بزرگ باشند و ابعاد متفاوتی داشته باشند.

ملاج خلفی تا 6 ماهگی معمولا بسته می‌شود. ملاج قدامی نوزاد نیز تا 18 ماهگی بسته خواهد شد. شایان ذکر است که قسمت جلویی ملاج و قسمت پشت سر نوزاد ملاج خلفی نامیده می‌شود.

هرگز ملاج نوزاد را دستکاری نکنید. اینکار بسیار خطرناک است. معمولا هنگام تولد استخوان های سر کمی روی هم قرار می‌گیرد که به دلیل عبور سر نوزاد از کانال زایمان یا به دلیل فشارهای سر در لگن مادر است.

ملاج نوزاد چه زمانی سفت می‌شود؟

زمانی که استخوان های جمجمه نوزاد به حد کافی مواد معدنی جذب کرد و کاملا جوش خورد، فاصله بین استخوان ها نیز بسته می‌شود. گاه قسمت پشت ملاج زودتر از بقیه جاها بسته می‌شود. اصولا بین 2 تا 4 ماهگی قسمت پشت ملاج نوزاد بسته می‌شود. و قسمت جلویی ملاج نوزاد تا 2 سالگی نیز شاید باز بماند.

قسمت جلویی معمولا به دلیل فضای لازم برای رشد مغز باز می‌ماند. اما به یاد داشته باشید که ملاج نوزاد تا 19 ماهگی باید بسته شود.

فشار به ملاج

فشار به ملاج نوزاد در سنین پایین نگران کننده نیست. و اغلب آسیبی به نوزاد وارد نمی‌کند. زمانی که با فشار به ملاج، نوزاد علائمی مانند خواب آلودگی غیر طبیعی، کاهش هوشیاری و استفراغ از خود نشان داد نگران کننده است و باید به پزشک مراجعه کنید.

موارد نگران کننده ملاج نوزاد

برخی موارد در مورد ملاج باید جدی گرفته شوند. ملاج نوزاد ناحیه حساسی است که نیاز به مراقبت دارد. در صورتی که هر یک از علائم موجود در زیر را مشاهده کردید فورا به متخصص مراجعه نمایید.

  • ملاج نوزاد در صورتی که زیادی تو رفته باشد نشان از کم آبی بدن نوزاد است. در صورت مشاهده به پزشک مراجعه کنید.
  • ملاج برآمده نوزاد نشان از التهاب مغزی یا عفونت در بدن کودک است. زمانی که به ملاج نوزاد ضربه خورده باشد، تب کرده یا بیحال باشد نگران کننده‌است.
  • در صورتی که برآمدگی ملاج همراه با گریه، سرفه و استفراغ باشد باید با قطع این موارد نیز ملاج به حالت قبلی بازگردد. اما اگر بر آمده ماند فورا به متخصص مراجعه کنید.

علائم نگران کننده روی سر نوزاد

  • کبودی ها و ضربات روی سر نوزاد را هنگام تولد بررسی کنید. این عارضه ها در قسمت های بالایی پشت سر مشاهده می‌شود. شاید یک سفالوهماتوم یا کبودی در قسمت نرم سر نوزاد بشوید که هنگام زایمان ایجاد شده‌است. گاهی این مشکلات خود به خود بهبود می‌یابد و جای نگرانی نیست.
  • تغییر در مو نوزاد در هنگام تولد نیز باید مورد توجه قرار گیرد. حتی اگر نوزاد کامل مو داشته باشد شاید پس از تولد موهای خود را از دست بدهد. این مورد به این دلیل رخ می‌دهد که یک پوشش محافظ برای سر کودک در رحم مادر است. موهای هنگام تولد می‌ریزد و موهای معمولی جای آن را می‌گیرد. حتی شاید تغییر رنگ مو در نوزاد رخ دهد. رنگ مو از روشن به تیره در چند هفته، چند ماه یا چند سال رخ می‌دهد که بسیار طبیعی است.

فرورفتگی ملاج سر نوزاد

زمان هایی که ملاج نوزاد را لمس می‌کنید، اندکی احساس سختی و انحنای رو به بیرون باید حس کنید. معمولا فرو رفتگی ملاج نوزاد به معنی کم آبی است. یعنی مقدار کافی مایعات و آب در بدن نوزاد وجود ندارد. برخی از علائم کم آبی در بدن عبارت است از گودی چشم ها و مرطوب شدن پوشک. با مشاهده این علائم فورا به پزشک مراجعه کنید.

بر آمدگی ملاج نوزاد

زمان گریه های نوزاد ملاج او به حالت بر آمده در می‌آید. تا زمانی که نوزاد در حال گریه باشد متوجه بر آمدگی ملاج او خواهید شد. اما با پایان گریه، ملاج نیز پایین رفته و به حالت قبل باز می‌گردد. اما زمانی که ملاج نوزاد با پایان گریه به حالت قبل خود باز نگردد نشان از بیماری هایی مانند التهاب مغز و عفونت است.

زمانی که تب همراه با این علائم بود یا نوزاد به طور غیر عادی خواب آلود بود، باید به پزشک مراجعه شود.

عوارض بسته شدن ملاج نوزاد زودتر از موعد

اگر ملاج نوزاد زودتر از زمان مقرر بسته شود. عوارض و بیماری هایی را با خود به همراه دارد. زود بسته شدن ملاج نوزاد به عنوان کرانیوسینوستوزیس نیز شناخته می‌شود. این عارضه مانع از رشد مغز نوزاد می‌شود. باعث بروز بیماری هایی مانند عقب ماندگی ذهنی، تشنج، نابینایی و سندرم سر صاف می‌شود.

متخصصین اطفال در 18 ماه اول زندگی نوزاد در هر ویزیت نقاط نزم سر او را بررسی می‌کند. البته که در صورت بروز مشکلات اساسی اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

عوارض بسته نشدن ملاج نوزاد

ملاج نوزاد ممکن است به دلایل مختلفی بسته نشود. دلایل رایجی در بسته نشدن ملاج نوزاد دخیل هستند که در ادامه اشاره کرده‌ایم.

  • کم کاری مادرزادی تیروئید (کم شدن هورمون تیروئید از زمان تولد)
  • سندرم داون
  • افزایش فشار داخل مغز
  • راشیتیسم
  • ماکروسفالی خانوادگی (عامل ژنتیکی تمایل به سر بزرگ)

کلام آخر

وجود ملاج نوزاد بسیار طبیعی است. و البته برای رشد نوزاد بسیار ضروری می‌باشد. اغلب والدین از وجود قسمت های نرم سر کودک خود بسیار نگران هستند. جای نگرانی نیست و همیشه باید قسمت های فرو رفتگی و بر آمدگی ملاج نوزاد بررسی شود. برای اطلاع از شرایط ملاج نوزاد روانشناس و متخصصین شما را راهنمایی می‌کنند.

مرکز مشاوره نینی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات لازم را ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ملاج نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ملاج نوزاد | عوارض بسته نشدن و فشار ملاج نوزاد

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : ملاج نوزاد , عوارض بسته نشدن و فشار ملاج نوزاد, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 102 تاريخ : دوشنبه 29 اسفند 1401 ساعت: 14:03

اسم دختر و انتخاب نام زیبا برای فرزند دختر برای اکثر والدین دشوار است. اگر از جنبه روانشناسی به قضیه نگاه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که هر اسمی زیبایی خاص خود را دارد. اما باید به شیوه ای باشد که فرد در بزرگسالی از این نام خجالت زده نشود. بسیاری از افراد زمانی که بزرگ می‌شوند از نامشان خوششان نمی‌آید و تلاش هایی برای تعویض نام انجام می‌دهند.پس بهتر است قبل از انتخاب اسم به شیوه صدا زدن، معنا، نحوه بیان، ارزش و تاریخ ابداع اسم کوشا باشید. تا در آینده فرزندتان از نام خود بیزار نباشد. برای اطلاع از چگونگی انتخاب اسم دختر از روانشناس و مشاورین کودک کمک بگیرید.

منبع: اسم دختر ایرانی امامی و خارجی

اسم دختر

زمانی که خداوند به شما دختری عطا می‌کند یعنی نعمت فراوانی به شما بخشیده است. اما موضوع مهم در زمان بچه دار شدن و تعیین جنسیت او اسم فرزند است. زمانی که در در جستجوی نام فرزند خود هستید باید از علاقه خود به اسامی مختلف آگاه باشید.

مثلا برخی از والدین اسامی ایرانی را می‌پسندند. برخی به نام های امامی علاقه دارند و عده ای اسم دختر خارجی را اولویت قرار می‌دهند. در این مقاله سعی کرده‌ایم اسم دختر مختلف ایرانی، مذهبی و امروزی را نام ببریم.

اسم دختر ایرانی به ترتیب حروف الفبا

اسم های جدید ایرانی بسیار زیبا، با کلاس و دلربا هستند. در این بخش از مقاله اسم دختر ایرانی را نام برده ایم تا با اسامی جدید آشنا شوید.

آزاده: آزاد، اصیل، نجیب، شریف، صالح

آرمیتا: پاک، پارسا و فروتن

آتوسا: زبردست، نام چند خانم شاهزاده در دوران هخامنشی

آزیتا: سوزن کاری، نقش زدن با قلم بر روی اشیاء

آناهیتا: بی آلایش، پاک، به دور از آلودگی و ناپاکی و در اساطیر به معنی مادر مقدس

آهو: غراله، غزال، معشوق زیبا و چشم زیبا

آیدا: اسمی ترکی به معنی گیاهی که کنار آب می‌روید. شاد، ماه

آلیس: اسمی فرانسوی به معنی نجیب زاده، خانم با اصالت

آماندا: دوست داشتنی که در اواسط قرن 20 از محبوبیت زیادی برخوردارند

آرزو: خواهش، مراد، کام، چشم داشت، امید، انتظار، توقع، میل، اشتیاق برای رسیدن

آذین: زیور، آرایش، آیین، رسم و قاعده

آریان: نام دختر مینوس پادشاه اساطیر یونانی

آزاله: گل خوشبو که به شکل قیف یا زنگوله است. به رنگ سفید، زرد، صورتی، ارغوانی و قرمز مشاهده می‌شود.

آرمیتی: پاک، محبت و فروتن

آرمیدخت: دختر چالاک

آزادچهر: آزاده نژاد

السا: نامی ترکی به معنی مثل ایل، همانند ایل

اسم دختر با (ب)

باستیان: بردبار، شکیبا

بانو: خانم، کلمه احترام درباره بانوان

بانو گشسب: نام دختر رستم زال، زن گیو و مادر بیژن

بردبار: با حوصله، شکیبا

برسومه: برسم، شاخه های گیاه

برنا: جوان، خوش اندام

برومند: خوش قامت

بلوت: درخت سود بخش

بنفشه: نام گل

به آفرید: نام دختر کی گشتاسب

به‌نگار: نیکو صورت، خوب چهره

به آفرین: نیک آفریده شده

بهار: نخستین فصل سال

بهاره: آز آن بهار

بهدخت: نیک ترین دوشیزه

بهرخ: نیک چهره

بهرو: نیکو چهره

بهشت: پردیس، بهترین

بهگل: نیکوترین گل

بهناز: نازترین

بهنوش: نیکو ترین نوشیدنی

بهین: نیکوترین، بهترین

بوته: گیاه، ساقه جوان

بوستان: باغ پر از گل

بیتا: بی مانند، یکتا

بیدار: هوشیار، سرزنده

بینا: دل آگاه، روشن

اسم دختر با (پ)

پاداش: پاداش

پارمیدا: بانوی دانشمند

پارمیس: نام دختر بردیا پسر کوروش بزرگ

پارمین: تکه بلور

پارند: نگهبان گنج و خواسته، نیک بختی و فراوانی

پاک سیما: عشق پاک

پاک‌بانو: آناهیتا، بانوی پاک

پاک چهره: خوش چهره

پاکدل: پاکیزه دل، دلپاک، خوش قلب

پاکروز: روز روشن

پاکروی: نام برگیزیده

پاکیزه: پاک، به دور از آلودگی

پانته آ: پایدار، نام زن آریاسب، سردار نامدار کوروش بزرگ

پرتو: روشنایی، فروغ

پرخیده: سخن سربسته

پردیس: باغ بهشت

پرشت: پر آرزو

پرند: پارچه ابریشمی

پرنیان: حریر، دیبا

پروانه: نام حشره با بال رنگی

پروین: نام ستاره

پری: زن زیبا

پری سیما: زیبا رو

پریچهر: زیبا رو، خوشگل، پری رخسار

پریدخت: زیبارو

پریرخ: بسیار زیبا

پریروی: زیبارو، خوشگل

پریزاد: فرزند زیبا، فرزند پری

پریسا: مانند پری

پریسان: هم چون پری

پریفام: زیبا چهره

پریگون: مانند پری

پریماه: هم چون ماه

پریناز: نیکو خصال نازدار

پریوش: مانند پری

پگاه: بامداد، سحر

پوپک: هدهد

پودینه: پونه

پوران: جمع پور

پوروچیستا: نام کوچکترین دختر اشوزرتشت

پونه: گل خوشبو و بوته

پیراسته: با آرایش، با نظم

پیرایه: آرایش، آراسته

پیروزه: سنگ قیمتی

اسم دختر با (ت)

تابان: نورانی، فر.غمند

تابش: نور افشان

تابناک: پرتو، نورانی

تابنده: تابیدن

تاژ: نازک و لطیف

ترانه: لطیف، نرم، تازه

ترگل: گل تازه

ترنج: میوه

ترنگ: آواز تارهای ساز

ترنم: آواز خوش

تریتی: نام دختر میانه اشوزرتشت

تناز: نام مادر لهراسب، دختر آرش

تندیس: تصویر، پیکره

تهمینه: زن رستم و مادر سهراب

توران: نام ترکستان

توران بانو: بانوی تورانی

توراندخت: مصحف پوراندخت

اسم دختر ایرانی با (ث)

ثنا: ستایش خداوند

اسم دختر ایرانی با (ج)

جالیز: کشتزار

جام: ساغر و پیاله

جان پرور: جان بخش

جانانه: دوست داشتنی

جانمهر: دوستدار جان

اسم دختر ایرانی با (چ)

چشمه: آب طبیعی کوه

چکاو: نام پرنده خوش آواز

چکاوک: آهنگی از موسیقی ایرانی

چمان: خرامان

چهرزاد: نژاد و اصیل

چیترا: الهه‌ی مهتاب

اسم دختر ایرانی با (خ)

خاور: جای خورشید یا سرزدن خورشید

خجسته: مبارک و شادباش

خرامان: با ناز و وقار رفتن

خرم چهر: گشاده رو

خرمدل: خوشدل، خوشحال، شادمان

خندان: با لبخند

خوبروی: جمیل، خوش سیما

خورشاد: خورشید

خورشید: هور، هورشید

خورشید چهر: صورتی مانند چهره

خوشبوی: معطر

خوشچهر: نیکو روی

خوشخو: نیک رفتار، با صفا

خوشدل: شاد، شادمان، خوشنود، خوشحال

خوشروی: خوشرو، خوش صورت، خوشگل

خوشگو: خوش سخن

خوشنوا: خوش آواز، خوش آهنگ

خوشه: آویزان بودن چند دانه کنار هم

اسم دختر ایرانی با (د)

دراج: نام پرنده

درافشان: روشن، تابان، شیرین سخن

درخشان: روشنایی

دردانه: مروارید بزرگ

درسا: مانند مروارید

درنا: نام پرنده

دریا: بحر، اقیانوس

دل آرا: مایه خرمی

دل‌آرام: آرامش دهنده دل

دل افروز: روشن کننده دل

دلبر: معشوق

دلدار: دلبر، معشوق و شجاع

دلشاد: شادمان

دلکش:دلربا

دنیا: جهان هستی

دیبا: پارچه ابریشمی

اسم دختر ایرانی با (ر)

رامش: خوشی

رایکا: پسندیده

رخسار: چهره

رسا: بلند

رکسانا: نام دختر داریوش سوم هخامنشی

رودابه: فرزند تابان و مادر رستم

روژین: سرخ فام

روشنک: دختر دارا

روناک: روشنایی

رویا: خاطره زیبا و شیرین

اسم دختر ایرانی با (ز)

زری: حریر

زهره: سیاره در آسمان

زیبا: قشنگ

زربانو: نام دختر ریتم و خواهر بانو گشتاسب

زمرد: گوهر و سنگ قیمتی

زیبا دخت: دختر و خانم زیبا

زیبا چهر: خوش رو

زیور: آرایش

اسم دختر ایرانی با (ژ)

ژاسمن: یاسمن

ژاسمین: یاسمن

ژانین: نامدریاچه یونانی

ژانیتا: شهری در یونان

ژیلا: نام رود در اتازونی که در نوومکزیک و آریزونا جریان دارد

ژینوس: باهوش

اسم دختر ایرانی با (س)

سارینا: پاک

ساغر: جام شراب

ساناز: نام گل

سایه: تاریکی

سپتا: خوب

سپیده: نور اول صبح

ستاره: اختر، کوکب

ستایش: سپاس خداوند

ستیا: هستی، جهان، دنیا

سرا: ساز بادی از نوع نی

سروناز: زن زیبا

سروین: مانند سرو

سمن: یاسمن

سمیرا: هدیه دریا

سنا: داروی گیاهی

سودابه: شخصیت شناسنامه

سوری: رز قرمز

سوزان: شعله ور

سوسن: نام گل

سوگند: قسم

سما: رخ

سیمین: نقره ای

اسم دختر ایرانی با (ش)

شادبانو: تازه

شادی: خوشی

شایسته: سزاوار

شبنم: ژاله

شراره: آتش

شکوفه:گل رنگارنگ میوه

شکوه: با عظمت

شنایا: همه چیز دان

شهرزاد: زاده شهر، وطنی

شهلا: زن با چشم سیاه

شهناز: شاهناز، نام آوا

شهین: دارای ارزش و مقام

شیدا: شیفته

شیرین: شادکامی

شیفته: عاشق

شیوا: رسا، بلند و کشیده

اسم دختر ایرانی با (ع،غ، ف، ق)

غنچه: شکوفه

فرانک: نام مادر شاه فریدون

فرخنده: مبارک

فرزانه: ارجمند

فرشته: موجودات روحانی، ملک

فرناز: دارای ناز فراوان

فرنگیس: نام دختر افراسیاب

فرنوش: نام شاهزاده سلسله ماد

فروزان: شعلهور

فروزش: روشن

فروغ: تابش

فریبا: فریبنده

فریماه: زیبا همچون ماه

فریناز: با ناز و کرشمه

فیروزه: سنگ قیمتی

قاصدک: گیاه علفی مانند چتر

اسم دختر ایرانی به (ک و گ)

کتایون: شخصیت شاهنامه

کیمیا: ماده ای که مس را به طلا تبدیل می‌کند

گلاره: چشمان

گلبانو: بانویی زیبا مانند گل

گلبهار: گل فصل بهار

گلشن: باغ گل

گلی: رنگ گل قرمز

گیتا: نوعی آهنگ

گیتی: جهان

گیسو: موی بلند سر

اسم دختر ایرانی با (ل، م)

لادن: نام گل

لاله: نام گل

لیان: درخشنده

لیو: خورشید

مارتا: در اوستا نوعی انسان، دنیایی

مانتره: کلام اندیشه برانگیز

ماندانا: نام دختر پادشاه ماد و مادر کوروش

ماه بانو: زنی که مانند ماه می‌درخشد

ماه دیس: همچون ماه

ماهرخ: زیبا

ماهرو: زیبارو

ماهوش: مانند ماه

مرجان: گیاه دریایی

مروارید: گوهر با ارزش دریایی

مژده: خبر شادی

مژگان: مژه ها

منیژ: خواهر فرنگیس دختر افراسیاب

مهتاب: نور آرام ماه

مهدخت: دختری شبیه به ماه

مهرافروز: مهربان

مهرافشان: مهربان

مهربانو: با محبت

مهرناز: نام خواهر کیکاووس، خورشید ناز

مهری: منسوب به مهر

مهسان: مانند ماه

مهستی: ماه خانم

مهناز: ماه ناز

مهوش: خوشگل

مهین: بزرگ

موژان: غنچه نرگس

میترا: خورشید

مینا: نام گل

مینو: بهشت

اسم دختر ایرانی با (ن، ه ، ی)

نارگل: گل سرخ انار

ناز: دوست داشتنی

نازآفرین: پدید گشته از ناز و فخر

نازبانو: بانوی زیبا

نازپری: نام دختر پادشاه خوارزم

نازمهر: زیبا چون خورشید

نازنین: دارای ناز

نازیاب: یابنده از

ناهید: پاک بانو

نایریکا: پسندیده

نرگس: نام گل

نسترن: گلی به رنگ سفید

نسرین: نام گل

نکوزاد: زاده نیکویی

نکویار: یارنیکو

نگار: جهره زیبا

نگین: جوهر انگشتر

نورسته: جوانه تازه

نوشین: شیرین و گوارا

نوگل: گل تازه شکفته

نونهال: نهال تازه

نیایش: عبادت

نیکچهره: فرد دارای چهره نیکو

نیکدخت: شتیسته

نیلوفر: نام گل

نیوشا: یادگیرنده

وانیا: هدیه زیبای خداوند

وستا: دانش و کتاب

ویدا: یابنده، آشکار

ویستا: برخوردار، دانش و فرهنگ

هما: شخصیت شاهنامه، نام مرغ خوش آواز

هنگامه: شگفت انگیز

هورام: انسان شاد و خنده رو

هوربانو: زیبا مانندماه

هورچهر: به زیبایی ماه

هورشید: خورشید

هوزاد: اصیل

یارناز: یار زیبا

یاس: نام گل

یاسمن: نام گل

یگانه: بی همتا

یسنا: پرستش

اسم دختر امامی به ترتیب حروف الفبا

اگر علاقه دارید تا اسم دختر امامی بگذارید؛ چه بسا استفاده از اسم های جدید امامی بیشتر شاید مورد پسندتان باشد. در این بخش از مقاله به اسم دختر امامی اشاره کرده ایم.

آنسه: انس گیرنده

آمال: آرزوها

آتنا: خدای اندیشه

آتیه: آینده

آیه: نشانه خدا

آیات: جمع آیه، دختر شاعر شیعه بحرینی که به دست آل سعود شهید شد

آینور: نور ماه

اسما الهدی: هدایت خداوند

ایما: اشاره

اکرم: گرامی

اسما الحسنی: نام نیکوی خداوند

الوان: رنگ ها

ابتسام: تبسم

اصیلا: بانوی با اصالت

ارون: شادمان

اسنا: بلند مرتبه

اکلیل: تاج

امینه: مونث امین

الهام: به دل افکندن

امیرا: بانوی حاکم

امانه: آرامش قلب

اسراء: معراج پیامبر

الحان: نواهای خوش

الیسا: دختری مانند گل انار

ایمانه: منسوب به ایمان

بنت الهدی: دختر هدایت شده

بشری: مژده، بشارت

تالیا: تلاوت کننده قرآن

تبارک: مبارک شد، صفات خدا

تبسم: لبخند

تامارا: درخت خرما

ترنم: نغمه

تکنم: نام چاه زمزم

تسنیم: رودی در بهشت

تینا: گل سرخ

ثمر: میوه، ثمره

ثمینه: گرانبها

ثمین: گرانبها

ثمره: میوه

ثنا: شکر، سپاس

ثمینا: ارزشمند

جنان: بهشت ها

حنیفا: راست، حق

حورا: حور بهشتی

حامده: سپاسگذار

حورانه: مانند حور زیبا

حنیفه: راست

حره: دختر آزاد

حسنی: نیکو و پسندیده

حسنیه: کار نیک

حدیث: سخن، داستان و سرگذشت

حکیمه: بانوی حکیم و دانشمند

حمرا: سرخ

حماسه: شجعت، دلیری

حمراه: حوری لقا، در کمال زیبایی

حنا: گیاه بهشتی

حسنا: زن زیبا

حسیبا: دختر با اصل و نسب

حنانه: مهربان و بخشنده

حور آسا: آن که مانند حور زیبا است

حنان: بسیار مهربان

حور آفرین: زنی که دختر زیبا به دنیا آورده است

حور‌رخ: مانند حور

حور زاد: زاده حور، به شدت زیبا

حوریا: آنکه مانند حور زیبا است

حوری دخت: دختر حوری

حوردیس: فردی که مانند حور زیبا است

حوروش: همانند حور زیبا

حلیا: در چشم می‌درخشد

حلیه: زینت و خوش اندام

حلما: دختر صبور، از صفات حضرت زینب

خضرا: تازه و سبز

خزر: فتان

دعاء: راز و نیاز

درسا: اسمی فارسی و عربی که به معنی مروارید است

دنیا: جهان و هستی

درا: مانند در، زیبا و ارزشمند

دینا: نام خواهر حضرت یوسف

ردا: عقل و خرد

رایان: نام کوهی در حجاز

راحل: دختر مهاجر

رافعه: اوج دهنده، رفیع کننده

رایحه: عطر خوش

رضیه: بانوی پادشاهی که بر هند زمان مسلمانان سلطنت کرد

رضوانه: زیبارو و بهشتی

رمان: انار

راکعه: رکوع کننده

راحیل: نام فرشته

رمیصا: بانوی دلیر و جنگجو صدر الاسلام که از خیمه پیامبر دفاع کرد

رحمه: نام همسر حضرت ایوب

رمانه: دختری که مانند انار لطیف است

ریحان: گل و گیاه خوشبو

ریحانه: لقب حضرت زهرا، گل خوشبو و معطر

رانیا: نزدیک و قریب

زیتون: میوه نام برده در قرآن

زیتونه: یک دانه زیتون

زوفا: گیاه معطر از خانواده نعنا

ساهره: چشمه روان

ساریه: نام یکی از دختران امام موسی کاظم

ساجده: دختر سجده کننده

ساعده: دختر ممدکار

سالمه: بدون عیب

سامره: شهری در عراق

ستیا: زن با حیا

ستیلا: نام دختر امام موسی کاظم، لقب حضرت مریم

سامیرا: سمیرا، زن بزرگوار

سامیه: بانوی بلند مرتبه

سبا: شهری در یمن، سوره 34 قرآن

سلاله: نسل، لقب حضرت زهرا

سدن: خدمتکار کعبه

سلوی: کبوتر بهشتی در قرآن

سمین: چاق، فربه

سوره: سوره قرآن

سما: آسمان

سمانه: سمانی بلدرچین

سلوا: نوعی پرنده

ساهره: زمین هموار

سنا: روشنایی

سندس: پارچه ابریشمی و لطیف

شریفه: زن شرافتمند

شعری: نام ستاره

شمسا: دختری مانند خورشید

شمیس: خورشید کوچک

شفیعه: زن شفاعت کننده

شیما: خانی که روی چانه اش خال دارد

صبا: نسیم ملایمی که از شمال می‌وزد

صهبا: شراب مایل به سرخی

صبرا: بردباری

صالحه: دختر نیکوکار

صونا: دوری از گناه

صدف: جانور نرم تن

ضحی: سپیده دم

طناز: دلنشین

طهورا: پاکیزه

طنان: مشهور

طاهره: زم پاک و به دور از عیب

عارفه: زن عالم

عادله: بانوی با انصاف

عرشیان: ملائکه

علیا: رفیع و والا

عذرا: دوشیزه

عاتکه: نام دختر عبدالمطلب

عادیات: اسم سوره قرآنی

عابده: زن عبادت کننده

عالیه: عنوان احترام آمیز به بانوان

عامره: آباد کننده

عطیه: هدیه عطا شده

عفاف: پاکدامنی

عسل: اسامی قرآن

عفیفه: زن پاک دامن

عفیف: پاک دامن

علیا: بانوی والا

عهدیه: پایبند به عهد و پیمان

غدیره: گیسوی بافته شده

غانیه: دختر جوان پاکدامن

فائزه: رستگار

فاطمه: نام دختر پیامبر

فریضه: عمل واجب

فائقه: پیروز شده

فارهه: دختر با نمک و زیبا

فصیحه: بانوی فهمیده

فهیمه: فهیم

کوثر: نیکی بسیار

لیالی: شبها

لیلا: تارترین و دراز ترین شب

ماریه: زن درخشان و سپید

مهنا: گوارا و خوش

مرسا: استوار و ثابت شدن

ماه سمین: ماه خوب

محیا: زنده و پویا

متینا: دختر متین و با وقار

ملیحه: زیبا، خوشایند

مهلا: آهسته و بی شتاب

مائده: طعام، خوردنی

مبینا: آشکار و روشن

مهدیا: دختری که هدایت شده است

مکرمه: مورد احترام واقع شده

محیصا: رستگار شده

متانت: وقار، حالت استواری

مشکات: چراغدان

ملیسا: ماه ثفر

مائده: خوردنی طعام

محنا: به حنا خضاب کرده

ملیکا: اسمی یونانی، مادر امام مهدی

مهدیه: عروس

نورا: درخشان

نور: روشنایی

نها: عقل و خرد

ندا: نوا، صدا

نسیبه: دارای اصل و نسب

نفیسه: گران بها

وفا: ایفای عهد

هانیه: شادمان، دلسوز و مهربان

هدی: هدایت

یسری: راحتی و آسانی

یامین: لقب راحیل

یوکابد: نام مادر هارون و موسی

یسنا: نماز، پرستش، جشن

اسم دختر بین المللی به ترتیب حروف الفبا

اسم های جدید خارجی بسیار زیبا، با کلاس و دلربا هستند. در این بخش از مقاله اسم دختر خارجی را نام برده ایم تا با اسامی جدید آشنا شوید.

آلبا: روشنی، صبح

آلیس: دختر اصیل

آنا: زن، مادر

آنیسا: مبارز بزرگ

اگنس: خلاق، شاد

امی: نام مادر مردم روم

آنجلا: شکل دخترانه نام پسر انجلوس

آماندا: دوست داشتنی

الیزابت: قول و وعده خدا

امیلیا: نامی در قرون وسطی

ایزابلا: طاهر و پاکیزه

اریکا: درختی از تیرهی نخل ها

الکساندرا: دختر حکمران مشهور تروآ

آسنات: نام همسر حضرت یوسف

آنجلنا: به معنی فرشته

آتنه: هنر، دانش

آریان: بانوی مقدس

آزاله: گل خوشبو

اورانوس: نام هفتمین سیاره منظومه شمسی

آرمینه: دختر ارمنی

آلنوش: دختر زیبا

آنوش: پایتخت قدیم در ارمنستان

ایلا: هاله‌ی نورانی دور سر قدیسیان

آلوینا: دوستدار همه

الیکا: هل، دانه معطر گیاهی

آلما: درخت سیب جنگلی

آی تکین: مانند ماه

آنیل: مشهور و نامی

آیسن: مانند ماه هستی

آیلی: مهتاب

ایپک: ابریشم و حریر

برلیان: الماس تراش خورده

بتی: شکلی از نام الیزابت

باربارا: زن خارجی

بنیتا: دختر بی همتای من

بنیا: تو فرزند منی

بتسابه: سوگند

برندا: نام مشتق شده از برند قدیمی

پاملا: توسط شاعری به نام فیلیپ سیدنی اختراع شده است

پاتریشیا: شکل زنانه نام پاتریک

تلما: آرزو و امید

تلی: موهای پر پشت

تامارا: درخت خرما

تابیتا: آهو

توریا: چهارمین حالت از آگاهی ذهنی در عرفان هندی

جانت: فرم زنانه جان

جسیکا: نام دختر یکی از تاجرین

جیران: آهو

جمانه: دانه مروارید

جنت: بهشت

جنان: باغ ها

جنیفر: زن بی وفای پادشاه آرتور

خضرا: سبز، کبود

خیزران: نی مغزدار با ساقه محکم و بلند

خزال: فردی که با ناز راه می‌رود

دیانا: الهه، ماه، حیوانات و جنگلها

دینارگیس: موهایی به رنگ طلایی

دینا: داور

دونا: بانو

راشل: راحیل

رز: گل از خانواده گل سرخ

رزیتا: گل رز کوچک

رامونا: نگهبان عاقل

رزا: نام لاتین گل رز

رزالین: مانند گل رز

روبی: لعل، رنگ یاقوتی

روبینا: یاقوت قرمز

رونیکا: پیروز کننده

ریجینا: با شکوه

ریما: نام حیوانی

راحل یا راحیل: به معنای میش

ربکا: فریبنده

ریچل: نام مادر حضرت یوسف

روت: نام زن مقدس

ژاسمن: یاسمن

ژاسمین: یاسمین

ژاکلین

ژانت: خدا داد

ژانین: دریاچه ای در یونان

ژانیتا: شهری در یونان

ژربرا: گل زینتی مانند مینا اما بسیار بزرگتر

ژرویرا: ژریرا

ژینوس: باهوش و نابغه

ژنیک: با استعداد

سولنیا: مقدس و محترم

سی بل: نام ربه النوع خاک

سینره: پامچال فرنگی

سدا: یکی از قهرمانان داستان های ارمنی

سامانتا: نام رایج در اواخر قرن 18

سینیتیا: لقب الهه آرتمیس

سندرا: مدافع مردان

سالویا: نام گل زیبا

سوزان: روشن، شادی بخش

سوفی: حکیم

ساردین: نوعی ماهی که شبیه به شاه ماهی است

سارای: ساره و سارا

سالومه: مادر یعقوب کبیر

ساچلی: دختری دارای موهای بلند و پرپشت

سانای: بیقرار

سویل: لایق و با محبت

شکیرا: خوش شانس و لایق

شیلا: نام متداول هندی ها

شرلی: به معنای کشور و چوب

شایلین: بی همتا

شیما: زن خال دار

شانلی: مشهور

کاترین: بی آلایش

کاملیا: گل درشت و زیبا با رنگ سفید و صورتی

کلارا: نام راهبه ایتالیایی

کاملین: گیاه با گل های زرد کوچک

کامیلا: نام دختر جنگجو

کارمن: نام دخترانه به ریشه انگلیسی به معنی قرمز

کاتلین: نام ایرلندی

کریستینا: نام زنانه به فرم کریستین

کارولین

گلوریا: مجلل و بزرگ

گیلدا: طلا

گلایل: گل زینتی

لیبرا: آزاد

لیلیان: نور نوربخش

لیندا: زیبا و قشنگ

لیانا: بانوی درخشان

لی لی: ظریف و شکننده

لینا: آبشار کوچک

لورا: چنگ

لیا: خجسته

لیزا: بنده خالص خدا

لئا: به سوی خدا

مارگریت: گل زیبای سفید رنگ

ماگنولیا: گلی درشت و خوشبو به شکل تخم مرغ

مانیوک: گیاهی باریشه ضخیم و دارای نشاسته بسیار

ماری: گونه دیگری از مریم

ملودی: تعدادی از اصوات در موسیقی

مایا: مادر هرمس، در روم الهه بهار و حاصل خیزی

مرسیا: ریحان

ملیسا: بادرنگبویه

ملینا: عسل، نوعی گل

مونیکا: مشاور

ماتیلدا: یکی از اسامی محبوب در کشورهای اسکاندیناوی

میشل: نامی زنانه با فرم مایکل

مرسنا: کادوی خداوند

مارگارت: مروارید

ملیکا: نام معشوقه زئوس

میسا: زنی که با تکبّر راه می رود

مهیا: حرکت آرام، روان

مارینا: جویبار آب

نادیا: امید و آرزو

نانسی: شهری در فرانسه

نیکول: پیروزی مردم

نیلرام: فرشته نگهبان باران و برف

نارینه: ظریف

نازیک: ناز

ونوس: سیاره زهره

ویولت: گل بنفشه

وارتوش: گل سرخ ظریف

وانوش: دریاچه وان

هلنا: همسر منلاس

هیلدا: نیرومند

هاله: حلقه نورانی سفید

هلینا: نور، روشنایی

یوکابد: مادر هارون و موسی

یافا: به معنی زیبایی و جمال

یارین: خوشحالی

کلام آخر

همانطور که ابتدای مقاله گفته شد، اسم دختر باید به گونه ای باشد که در آینده مایع سر افکندگی و ناراحتی فرزندتان نباشد. زمانی که برای کودک اسم انتخاب می‌کنید بهتر است کمی آینده نگری داشته باشید. پس اگر نمی دانید چه پارامترهایی را باید در نام گذاری دخترتان رعایت کنید حتما از روانشناس کمک بگیرید. گاهی کودکان به دلیل نامشان از دیگران دوری می‌کنند و حتی بسیار خجالت می‌کشند.

برای پیشگیری از این اتفاق بهتر است درباره اسم دختر خود با روانشناسان مشورت کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اسم دختر و انتخاب اسم دختر خود می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: اسم دختر ایرانی امامی و خارجی

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : اسم دختر ایرانی امامی و خارجی, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 120 تاريخ : دوشنبه 29 اسفند 1401 ساعت: 2:02